جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > توسعه، معرفی و تحلیل هنر > منصور واحدی: “عروج” مظهر ایثار و ایستادگی خالی

منصور واحدی: “عروج” مظهر ایثار و ایستادگی خالی

20 آذر 1385
ارسال شده توسط آگاه فیلم
توسعه، معرفی و تحلیل هنر، کانون تحلیل‌گران سینما

۱- “عروج” فیلمی است زیبا و تاثیرگذار که از یک کارگردانی هوشمندانه برخوردار است.
۲- مضمون فیلم “عروج” تازه نیست بر پایه‌ی مسائل اخلاقی، دینی و انسانی فیلم‌های زیادی ساخته شده‌اند، اما آن‌چه فیلم را متمایز می‌کند پرداخت سینمایی آن است، همراه با فیلم‌برداری زیبایی که گاه به فیلم‌های مستند نزدیک می‌شود.

۳- فیلم در کشوری ساخته شده است که در زمان خویش ایدئولوژی حاکم بر آن جنبه‌های ماورائی را اصلا قبول نداشت.

۴- “عروج” مثل اکثر فیلم‌های ساخت کشور شوروی سابق بر پایه‌ی جنگ جهانی دوم است، کشوری که معتقد بود در آن جنگ مورد ظلم قرار گرفته و بیست میلیون قربانی داده است، هرچند این عقیده می‌تواند برای کشور سازنده‌ی این‌گونه فیلم‌ها جنبه‌ی تبلیغاتی داشته باشد.

۵- جهان‌بینی و نگرش فلسفی فیلم تعبیر و تفسیرهای فراوانی را برای سلیقه‌های متفاوت در بر دارد که گاه به حذف مفهوم واقعی سینما می‌انجامد.

عروج۶- هرچند نگاه کارگردان نسبت به قهرمان فیلم، “ساتنیکوف” که متولد ۱۹۱۷ می‌باشد می‌تواند یادآور انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ باشد و به نگاهی ایدئولوژیک مبدل گردد اما خانم کارگردان با روشی هوشمندانه و ظریف بر باورهای اخلاقی مردم تکیه می‌کند.

۷- بیان مکاشفه‌وار درون انسان‌های فیلم برخلاف ظاهر آن‌ها از خصوصیات بارز فیلم است.

۸- فیلم به ستایش قهرمان می‌پردازد که درد و رنج را بر تسلیم شدن ترجیح می‌دهد.

۹- حکایت فیلم می‌تواند به نوعی و در قالب دیگر بیان‌گر مصلوب شدن حضرت مسیح باشد.

۱۰- در عروج کارگردان به کاوش شخصیت انسانی دو فرد (ساتنیکوف و ریباک) در موقعیتی مساوی می‌پردازد و عکس‌العمل آن‌ها را بررسی می‌کند.

۱۱- در فیلم “عروج”، “ساتنیکوف” مظهر ایثار و ایستادگی است هرچند جسمی بیمار دارد و “ریباک” نماد ضعف و سازش است هرچند جسمی سالم و قوی دارد.

۱۲- در فیلم، “ریباک” به علت زبونی محکوم به زنده ماندن می‌شود و “ساتنیکوف” در لحظات آخر به شخصیتی روحانی تبدیل می‌شود و عروج می‌کند.

۱۳- اوج فیلم، جایی است که “ساتنیکوف” آرام آرام به سوی چوبه‌ی دار می‌رود و موسیقی فیلم او را همراهی می‌کند و یادآور مصلوب شدن حضرت مسیح است.

۱۴- استفاده‌ی کارگردان از طبیعت و برف که تا افق ادامه دارد،‌ بخار دهان ناشی از سرما بر جنبه‌های دراماتیک فیلم می‌افزاید.

۱۵- از امتیازات مثبت و بارز فیلم، می‌توان به نقش‌آفرینی بازیگران، موسیقی فیلم و فیلم‌برداری خارق‌العاده سیاه و سفید فیلم اشاره کرد.

۱۶- فیلم برنده‌ی جوایز متعددی گردید از جمله جایزه‌ی ویژه‌ی هیئت داوران فستیوال برلین در ۱۹۷۷٫

منصور واحدی
کانون تحلیل‌گران سینما
بیستم آذرماه ۱۳۸۵

برچسب ها: ایثارایستادگیخالیعروجمظهرمنصور واحدی
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی کانون ۳۶ : دهکده The Village ام. نایت شیامالان
بعدی عروج ؛ مظهر ایثار و ایستادگی

پست‌های مرتبط

تریستانا-Tristana

30 اردیبهشت 1404

دموی تحلیل فیلم “تریستانا” جواد اسحاقیان

مجید
ادامه مطلب
چه کسی امیر را کشت؟

14 اردیبهشت 1404

کانون ۸۴ «چه کسی امیر را کشت؟» مهدی کرم‌پور

آگاه فیلم
ادامه مطلب
تریستانا-Tristana

8 اردیبهشت 1404

دموی تحلیل فیلم “تریستانا” دکتر خزاعی

آگاه فیلم
ادامه مطلب

20 فروردین 1404

فیلم “بوف کور” ساخته “کیومرث درم‌بخش”

مجید
ادامه مطلب

17 فروردین 1404

نقد آنلاین فیلم “نبرد در سیاتل” Battle in Seattle

مجید
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • دموی تحلیل فیلم «امیلی» 12 تیر 1404
  • چگونه می‌توانیم با تلاشی واقعی، در کار موفق شویم؟ 10 تیر 1404
  • دموی تحلیل فیلم “مین” Mine ۲۰۱۶ 8 تیر 1404
  • سینما در قاب: سفر به دنیای فیلم و هنر 6 تیر 1404
  • دموی تحلیل فیلم “ایرما خوشگله” 4 تیر 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 20 آذر 1385

منصور واحدی: “عروج” مظهر ایثار و ایستادگی خالی

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::