جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > گفت‌وشنود - مصاحبه > عکس دروازه ورود به تمدنهاست

عکس دروازه ورود به تمدنهاست

۲۴ خرداد ۱۳۸۵
ارسال شده توسط آگاه فیلم
گفت‌وشنود - مصاحبه

 محمدرضا لطفی: عکس دروازه‌ی ورود به تمدن‌هاست

  • جناب آقای لطفی! چه چیزی باعث شد به عکاسی مذهبی روی آورید؟

به لحاظ عقیده و اعتقادی که به اسلام و معماری اسلامی داشتم به سمت عکاسی مذهبی و معماری جلب شدم و طی سی سال و اندی توانسته‌ام از اکثر بناهای تاریخی و اماکن مذهبی سطح ایران و کشورهای خلیج‌فارس عکس تهیه کنم و طی سفرهایی که به مکه‌ی مکرمه و مدینه‌ی منوره داشته‌ام با تمام سختی‌ها و مشکلاتی که فراروی یک عکاس در اماکن مقدسه می‌باشد توانسته‌ام نزدیک به ۴۰۰ عکس صنعتی و قابل عنوان تهیه کنم.

  • تا کنون چند قطعه عکس از اماکن تاریخی و مذهبی تهیه کرده‌اید؟

از اماکن مذهبی- تاریخی سطح کشور و اماکنی که در اختیار میراث فرهنگی است و کشورهای هم‌جوار ایران غریب به ۲۰ هزار قطعه عکس مطرح تهیه کرده‌ام و ضمن این‌که عکس‌های قدیمی که ۱۲۰ سال قبل تهیه شده را جمع‌آوری نموده‌ام که ۴۵ قطعه‌ی آن مربوط به حرم مطهر امام‌رضا (ع) و ۱۰ قطعه‌ی دیگر مربوط به مکه و مدینه و مساجد اعظم آن‌جاست که به لحاظ قدمت و ارزش بی‌نهایت ارزشمند است.

  • غیر از عکاسی مذهبی و معماری در رشته‌ی دیگری نیز کار کرده‌اید؟

به‌دلیل ارزش و قدمت کتب خطی و اسناد قدیمی و نیازی که محققان برای در اختیار داشتن آن‌ها داشتند ضمن این‌که این کتاب‌ها و اسناد در مخازن خاصی نگهداری می‌شد و در اختیار کسی قرار داده نمی‌شد اقدام به تهیه‌ی میکروفیلم کردم و میکروفیلم‌ها را در اختیار محققان قرار می‌دادم.

  • با توجه به این‌که شما یکی از معدود عکاسان حرم امام‌رضا (ع) هستید چه شاخصه‌هایی در معماری حرم حضرت وجود دارد؟

سبک معماری‌ای که در حرم مطهر آن امام همام کار شده جزء منحصر به‌فردترین معماری جهان است که در زمان‌های خاص و تاریخ‌های مختلف باتوجه به نوع بینش و گرایش‌های مذهبی دولت‌های مختلفی که به قدرت رسیده‌اند به‌وجود آمده است و باعث شده مجموعه‌ی حرم مطهر امام‌رضا (ع) بی‌نظیرترین نوع معماری اسلامی دنیا باشد و حتی می‌توان گفت عصاره‌ی معماری اسلامی است.

  • شاخصه‌هایی که عکس‌های شما نسبت به سایر عکس‌ها دارد در چیست؟

در تهیه‌ی عکس‌ها به اصل معماری پرداخته‌ام و تغییراتی به‌جهت زیباسازی عکس داده نشده است و سعی کرده‌ام اصالت بنا در عکس‌ها حفظ شود و حتی سعی داشته‌ام فضای معنوی به‌طور کامل گرفته شود.

  • اعتقادات شما به امام رضا (ع) و مسأله‌ی زیارت چه تأثیری در عکس‌های شما داشته است؟

هر آن‌چه از دل برآید بر دل نشیند و این کاملا در عکس‌ها مشهود است به لحاظ این‌که تا اعتقاد و ریشه‌ی اعتقادی قوی وجود نداشته باشد امکان ارائه‌ی تصویری با آن حالت روحانی و مذهبی میسر نمی‌شد لذا ارتباط اعتقادی فرد نسبت به کاری که انجام می‌دهد بسیار مهم است.

  • بفرمایید آیا در ظرف عکاسی می‌شود مفاهیم دین و زیارت را بیان کرد؟

مراکز مذهبی از جمله حرم مطهر امام‌رضا (ع)، مکه‌ی مکرمه و مدینه‌ی منوره طوری ساخته شده که با دیدن این مکان‌ها انسان را به ورای هستی رهنمون می‌سازد حال اگر یک فرد با نگاه تیزبین خودش از زاویه‌ای به این اماکن مقدس با دوربین نگاه کند و آن علائق مذهبی خودش را در آن کاملا رها بسازد می‌تواند تصویری تهیه کند که بیانگر ارتباط مذهبی انسان‌ها باشد و با دیدن این تصاویر دقیقا آن ارتباط معنوی برقرار شود.

  • به نظر شما آیا با دوربین عکاسی می‌شود زیارت کرد؟

افرادی هستند که امکان دسترسی به اماکن مقدسه را ندارند لذا با دیدن یک تصویر که القاکننده‌ی مذهب و بینش دینی باشد می‌تواند ارتباط خودش را با آن مکان مقدس به‌طور کامل برقرار کند پس می‌توان گفت که دوربین می‌تواند عامل زیارت کاملی باشد.

  • در عکاسی مذهبی و تاریخی چه ابزارهایی بیشتر کاربرد دارد؟

عکاسی صنعتی با هنری که توأم می‌شود و برای تهیه‌ی عکس از آثار و ابنیه‌ی تاریخی باید تمام ابزارهای لازم عکاسی را دارا بود از جمله بدنه‌ی دوربین با کیفیت، همراه با لنزهای تله، تله‌واید، تله‌زوم و نرمال‌ها و فیلترهای مختلف که هرکدام در جایگاه خودش و با دید خاص قابل استفاده می‌باشد با این ابزار است که می‌توان شاخصه‌ی خوب را به منصه‌ی ظهور رساند هرچند که دید عکاس است که گویای مظاهر واقعی آن بنا و یا آن منظر می‌باشد و دوربین فقط یک ابزار کار است لذا حسن سلیقه، نگاه تیزبین و واقع‌گرا و احساس لطیف درونی همه به‌طور کامل باعث گرفتن یک عکس خوب می‌شود.


  • تاریخ ارسال ۲۴ خرداد ۱۳۸۵
  • آگاه فیلم
برچسب ها: 1332آگاه فیلماسلامیامام رضاایرانباید دل داد تا عکس گرفتتاریخیتربت حیدریهتمدنخداشناسیخداشناسی با لنز «ماکرو»!خراسانخلیج فارسعکاسیعکاسی مذهبیعکاسی معماریعکسعکس دروازه ورود به تمدنهاستلنزماکرومحمدرضا لطفیمدینهمذهبیمسجدمشهدمعماریمعماری اسلامیمکه
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی تنگنا : نسل جوان الان توی خودش است
بعدی بدو لولا بدو، یک فیلم راجع به خویشتن

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • معرفی «خاطره‌نویسی» ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • از تصمیم تا نتیجه ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • معرفی لایو «مارتین اسکورسیزی و آثارش» ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • سینماگر باید بداند! ۱ خرداد ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم “تریستانا” جواد اسحاقیلن ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
دسته‌ها
نمادها

logo-samandehi

تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 24 خرداد 1385

عکس دروازه ورود به تمدنهاست

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::