عکس؛ ادبیات بدون کلام
عکس
ادبیات بدون کلام
عکس، مظهر یادمانهای زنده و نامیرای حیات آدمی است. دریچهای است به ژرفای خاطرات و رؤیاها بر گستره اشکها و لبخندها… هر قطعه عکس یادآور یک اتفاق است. اتفاقی که دربردارنده جذابیتهای بصری نهفته در بطن اشیاء، طبیعت، جانداران و رابطه آنها با یکدیگر است.
جذابیت تصویر و گیرایی عکس از آن چنان ابعاد وسیعی برخوردار است که از بدو پیدایش دوربین و عکس همگام با تحولات عظیم تاریخی، موجودیت خود را حفظ کرده و همواره بر ابعاد و غنای خود افزوده است.
بعد از دوران رنسانس و پیدایش انقلاب صنعتی همزمان با گذار تاریخی بشر از سنت به مدرنیته، تفکر تاریخی بشر طی دویستسال با چنان جهش عظیمی به سوی کشف ناشناختهها حرکت کرد که تاریخ، توان ثبت و ضبط تمامی وقایع این دوران شتابناک را نیافت. اما بخشی از این وقایع به مدد ادبیات نوشتاری و تصویری از بوته فراموشی و گمشدگی رهایی یافت و در پرتو جادوی تصویر به جاودانگی پیوست. درواقع انسان امروز، بسیاری از داشتههای تاریخی خود را وامدار تصاویری است که از دریچه دوربین عکاسان به ثبت و ضبط رسیده است.
در زمان حاضر عکاسی رسماً به عنوان یک وسیله بیان شناخته شده است. چیزی که ما از آن تحت عنوان «بیان تصویری» یاد میکنیم. همچنان که برای یک نوشتار صحیح، آگاهی از قواعد، اصول و دستور «بیان تحریری» امری الزامآور محسوب میشود، برای توفیق در ادای مطالب به وسیله «بیان تصویری» نیز فراگیری قواعد، اصول و دستور کار این روش، اجتنابناپذیر است.
توجه به این ضربالمثل که میگوید: «یک تصویر به یک میلیون کلمه میارزد» میتواند به ما یاری برساند تا بدانیم که عکس هماکنون از چه مایه ارزش جهانی برخوردار شده است.
یک عکس، بین موضوع و خواننده خود، رابطهای نزدیکتر و صمیمانهتر از نوشته برقرار میکند، زیرا خواننده (مشاهده کننده تصویر) را به محل وقوع حادثه میبرد و او به نوعی امکان حضور و شرکت در جزییات حادثه را مییابد.
«نوشته تصویری» خود به خود جالبتر و گیراتر از «نوشته الفبایی» است. چرا که هم درک آن سریعتر صورت میگیرد و هم به تمرکز فکری کمتری نیاز دارد. مانند یک نویسنده خوب و حرفهای که کلمات خود را با دقت انتخاب میکند، عکاس ماهر نیز با توجهی خاص، وسایل «بیان گرافیکی» را که دید شخصی و فردی او را از موضوع به مناسبترین شکل ممکن ارائه میدهد، برمیگزیند.
عصر ما، عصر تصویر است. عکس در هر موقعیتی وجود دارد: در روزنامهها، مجلات، کتابها، مدارس، دیوارها، نمایشگاهها، مؤسسات صنعتی و آزمایشگاهی و….. عکس، هنگامی که به حرکت درمیآید، نیز پردههای سینماها و صفحه تلویزیونها را به تسخیر خود درمیآورد و جمعیت فراوانی را مجذوب و مسحور خود میکند. خلاصه آنکه امروزه عکس بر تمام اجزای مناسبات و ارتباطات انسانی حاکم است و در هر صحنه و عرصهای حضور دارد. درواقع بخش انکارناپذیری از زندگی انسان امروز شده است.
تسلط بر دوربین و سایر وسایل عکاسی و کنترل دقیق آنها، تحت شرایط مختلف، مستلزم تجربه عملی زیاد، مطالعه و یک برنامه منظم است. اگر تجربه با مطالعه و برنامه همراه نباشد، رسیدن به هدف طولانی خواهد شد و هزینههای زیادی را دربرخواهد داشت. بنابراین ما به یاری تجربه و با اتکا بر مطالعه، همراه با یک برنامهریزی منسجم میتوانیم به شکل مطلوبتری نسبت به ثبت و ضبط لحظهها، وقایع، یادها و خاطرات خود اقدام و آنها را در حرکت به سوی آینده با خود همراه و همگام کنیم.
هر عکاسی باید برای عکاسی وسایل مختلف و گوناگونی را به همراه داشته باشد که باتوجه به میزان تخصص او تعیین میشوند، برخی عکاسان استفاده از لنزهای مختلف را ترجیح میدهند و بعضی دیگر دوربینهای موتوردار را ارجح میدانند، مهم این است که با داشتن این لوازم بتوانید بدون نگرانی از اینکه محل عکسبرداری شما در زیر نور درخشان آفتاب خواهد بود یا در دل تاریکی شب، بتوانید عکس خوب و مناسبی تهیه کنید.
مسلماً گرانترین وسیلهای که باید تهیه کنید، دوربین است باتوجه به نیاز، قیمت آن را از حدود صدهزار تومان یا میلیونها تومان تغییر دهید، بدون اینکه این تغییر قیمت باعث افزایش کیفت عکسهای شما شود.
شما اگر به عکاسی علاقهمند هستید باید دوربینی انتخاب کنید که اولاً استحکام لازم درخصوص ضربههای احتمالی حینکار را داشته باشد و بتوان از آن در شرایط یخبندان امروز و گرمای شدید روز دیگر استفاده کنید، ثانیاً قسمتهای مختلف آن از قبیل، لنزها، صحنههای تصویر و… قابل تعویض باشد تا بتوانید از آنها در شاخههای مختلف عکاسی استفاده کنید. به عنوان مثال، بتوانید از کوچکترین موجودات مثل باکتریها تا ستارگان آسمان عکس بگیرید.
برخی دوربینها صرفاً برای عکس گرفتن از داخل پارکها، تعطیلات و… ساخته شدهاند و بعضی دیگر برای تهیه عکس از جنگلها، اغتشاشات، اخبار مهم و…
به خاطر داشته باشید کسانی هستند که جان خود را برای گرفتن یک عکس به خطر میاندازند، آنها حق دارند دوربینهایی طلب کنند که کارشان دقیق و بینقص باشد. به اعتقاد بسیاری از دانشجویان رشته عکاسی هرقدر وسایل کار گران قیمتتر باشد، عکس نیز بهتر خواهد شد اما این موضوع صحت ندارد. البته عکاسان حرفهای از دوربینهای خوب و گرانقیمت استفاده میکنند اما به خاطر داشته باشید خوب بودن عکسهایشان به دلیل خوب بودن دوربینشان نیست، بلکه به این علت است که آنها عکاسان خوبی هستند و این درست مثل این میماند که ما از یک ماشین تحریر خوب انتظار خلق یک داستان عالی داشته باشیم!؟
عکاسان خوب با دوربینهای خیلی ارزان هم میتوانند عکسهای خوبی بگیرند و علت استفاده آنها از دوربینهای گرانقیمت این است که آنها قابل اعتمادتر هستند و در شرایط سخت کاری عکاس را تنها نمیگذارند.
ظاهراً کمی از مسئله دور شدیم، هدف اصلی از آموزش عکاسی در این سایت آموزش عمومی همکاران سازمان بوده که بتوانند با هر دوربینی که دارند، عکسهای خوبی تهیه کنند.
مشهورترین دوربینهای عکاسی جهان ساخت کشور ژاپن است و معتبرترین آنها مارکهای nikon، canon، pentax، olimpus، Minolta و sony است. البته در این مورد چند استثناء وجود دارد که شامل دوربینهای لایکا و لینهف ساخت آلمان و هسلبلاد ساخت کشور سوئد است. در شماره بعد درباره نحوه انتخاب دوربین و امکانات آن صحبت خواهیم کرد.
تلاش عده ای برای کوتاه کردن سبیل ناصر الدین شاه مبادا میلی متری کوچک یا بزرگ شود |
|
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.