«حرکت دوربین» (قدرت حرکت دوربین در روایت سینمایی)
انتشار 6 خرداد 1404
بروزرسانی 25 تیر 1404
سینما آموختنی است!
«حرکت دوربین» (قدرت حرکت دوربین در روایت سینمایی)
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
آکادِمی مهارتآموزی آنلاین
“فرهنگستان سینمایی”
Cinema Academy
مشخصات آکادِمی مهارتآموزی آنلاین:
عنوان: فرهنگستان سینمایی Cinema Academy
با حضور: مجید سیفالعلمایی مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی
مخاطبان: مشتاقان سینما، دانشجویان، فیلمنامهنویسان و فیلمسازان.
هدف: از جمله اهداف، فرهنگستان سینمایی Cinema Academy “آشنایی اجمالی با واژگان و اصلاحهای سینمایی بهصورت تفکیک شده که با عنوان «فرهنگستان سینمایی» Cinema Academy پیش روتان قرار گرفته است.”
فرمت آموزش: MP4
تعداد ویدئو: حدود ۱۲۰ ویدئو (قابل افزایش)
مدت زمان: حدود ۱۰ ساعت (قابل افزایش)
شناسنامه اثر: Cinema-Academy
نوع دسترسی: بلافاصله پس از عضویت و پرداخت شهریه، امکان شرکت و حضور در کلاس فراهم و دسترسی به تمام درسها و محتوای دوره میسر میشود.
نگرش در حکم همهچیز است!
درسگفتارهای سینمایی
عنوان این مبحث «حرکت دوربین»
(دوربین ساکت هم میتونه حرف بزنه!) به روایتِ مجید سیفالْعُلَمایی “مربی، مشاور فیلمسازی” و مدیر “شبکه آموزش مجازی سینما” (آگاه فیلم) که فعالیتهای گستردهای در حوزه آموزش سینما، فیلمنامهنویسی و تولید محتوای هنری دارد.
قدرت "حرکت دوربین" در روایت — دوربین ساکت هم میتونه حرف بزنه
یکی از اشتباههای رایج بین فیلمسازای تازهکار اینه که فکر میکنن هر چی دوربین بیشتر حرکت کنه، فیلمشون حرفهایتر میشه.
ولی واقعیت اینه:
هر حرکت دوربین، باید دلیل داشته باشه.
گاهی یه قاب ساکت و ثابت، تأثیرگذارتره از یه لانگشات پر از کرین و دالی.
📌 چه زمانی باید حرکت بدی؟ و چه زمانی نه؟
🔹 حرکت دوربین یعنی «همراه شدن» با شخصیت یا داستان.
نه یعنی صرفاً هیجان یا پُز تکنیکی.
حرکت افقی (پن یا تراولینگ): وقتی شخصیت قراره جایی رو کشف کنه یا وارد موقعیتی جدید شه
حرکت به جلو: نزدیکشدن به حقیقت، اضطراب، یا تصمیم
حرکت به عقب: فاصله گرفتن، بیتفاوتی، یا از دست رفتن
حرکت چرخشی: سردرگمی، تردید، تغییر درونی
حرکت نکردن: یعنی تأکید، سکون، سنگینی فضا
🎯 تمرین امروز: روایت فقط با حرکت دوربین
🔹 یک صحنهی ساده طراحی کن:
مثلاً شخصی در اتاق تنهاست و به تصمیم سختی فکر میکنه.
🔹 حالا همین صحنه رو با ۳ نوع حرکت دوربین مختلف فیلمبرداری کن:
فقط یک حرکت آرام به جلو (دوربین به شخصیت نزدیک بشه)
حرکت عقبرو (دوربین از شخصیت دور بشه)
هیچ حرکتی نکن — قاب ثابت بگیر
🔹 بعد هر نسخه رو تماشا کن و یادداشت کن که هر کدوم چه حس متفاوتی ایجاد کرد.
کدوم یکی حس تصمیمگیری، کدوم یکی حس تنهایی یا استیصال رو بهتر منتقل میکنه؟
📌 این تمرین باعث میشه درک عمیقتری از نقش حرکت دوربین در روایت پیدا کنی، نه فقط ازش استفاده کنی چون بقیه هم استفاده میکنن.
🎥 یادت باشه:
کارگردان واقعی کسیه که حتی با یک دوربین ساکت، بتونه مخاطب رو تحت تأثیر بذاره.
هرگز از یادگیری دست نکشید.
این متون، نوشتههایی از مجید سیفالعلمایی و نظرات تکمیلی یک منتقد، بر نقش حیاتی حرکت دوربین در روایتگری سینمایی تمرکز دارند. نویسندگان بر این باورند که هر حرکت دوربین باید هدفمند باشد و صرفاً برای هیجانانگیزی استفاده نشود. آنها با ارائه مثالها و تمرینهای عملی، تأثیر انواع حرکات (مانند پن، دالی، و ثابت) را بر انتقال احساسات و پیشبرد داستان توضیح میدهند. همچنین، بحث به حرکت دوربین به مثابه چشم بیننده و ترکیب آن با میزانسن کشیده میشود، و در نهایت با مثالهایی از فیلمهای معروف، اهمیت استفاده سنجیده از حرکت دوربین برای تقویت عمق روایی را روشن میسازد.
آنچه را که لازم دارید، بیاموزید!
با کم شروع کنید و بتدریج به رشد برسید.
نسخۀ با کیفیت و کامل ترم آموزشی روی خط
«آکادِمی مهارتآموزی آنلاین “فرهنگستان سینمایی” Cinema Academy»
را هماکنون دریافت کنید.
یادگیری بدون مرز، با هر لایو در دسترس شماست!
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.
«حرکت دوربین»:
قدرت حرکت دوربین در روایت سینمایی
«مدت 08:54»
به روایت مجید سیفالعلمایی
مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی
از سیف دات آی آر
مهارت آموزی سینما روی خط
(دانشنامۀ آنلاین مطالعات سینمایی)
رکورد: پنجشنبه 19 تیر ماه 1404
در استودیو گلستان
درباره سیف
سیف دات آی آر مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی شبکه آموزش و دانشنامۀ آنلاین مطالعات سینمایی مهارتآموزی سینما روی خط
نوشتههای بیشتر از سیفپستهای مرتبط
6 آذر 1404
5 آذر 1404
3 آذر 1404
1 آذر 1404
30 آبان 1404
29 آبان 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.