جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • آموزش راهبردی
    • فن تدریس
    • تک‌درس‌گفتارهای سینمایی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
«مجید سیف‌العلمایی» هستم، «مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی» از «سیف‌دات‌آی‌آر». ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • آموزش راهبردی
    • فن تدریس
    • تک‌درس‌گفتارهای سینمایی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > الماسی > «حرکت دوربین» (قدرت حرکت دوربین در روایت سینمایی)

«حرکت دوربین» (قدرت حرکت دوربین در روایت سینمایی)

6 خرداد 1404
ارسال شده توسط سیف
الماسی، تی وی توس، دمو
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.
انتشار 6 خرداد 1404
بروزرسانی 25 تیر 1404

سینما آموختنی است!

«حرکت دوربین» (قدرت حرکت دوربین در روایت سینمایی)

این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!

آکادِمی مهارت‌آموزی آنلاین
“فرهنگستان سینمایی”
Cinema Academy

مشخصات آکادِمی مهارت‌آموزی آنلاین:
عنوان: فرهنگستان سینمایی Cinema Academy
با حضور: مجید سیف‌العلمایی مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی
مخاطبان: مشتاقان سینما، دانشجویان، فیلم‌نامه‌نویسان و فیلم‌سازان.
هدف: از جمله اهداف، فرهنگستان سینمایی Cinema Academy “آشنایی اجمالی با واژگان و اصلاح‌های سینمایی به‌صورت تفکیک شده که با عنوان «فرهنگستان سینمایی» Cinema Academy پیش روتان قرار گرفته است.”
فرمت آموزش: MP4
تعداد ویدئو: حدود ۱۲۰ ویدئو (قابل افزایش)
مدت زمان: حدود ۱۰ ساعت (قابل افزایش)
شناسنامه اثر: Cinema-Academy
نوع دسترسی: بلافاصله پس از عضویت و پرداخت شهریه، امکان شرکت و حضور در کلاس فراهم و دسترسی به تمام درس‌ها و محتوای دوره میسر می‌شود.

نگرش در حکم همه‌چیز است!

«حرکت دوربین» (قدرت حرکت دوربین در روایت سینمایی)

درس‌گفتارهای سینمایی
عنوان این مبحث «حرکت دوربین»
(دوربین ساکت هم می‌تونه حرف بزنه!) به روایتِ مجید سیف‌الْعُلَمایی “مربی، مشاور فیلم‌سازی” و مدیر “شبکه آموزش مجازی سینما” (آگاه فیلم) که فعالیت‌های گستردهای در حوزه آموزش سینما، فیلم‌نامه‌نویسی و تولید محتوای هنری دارد.

قدرت "حرکت دوربین" در روایت — دوربین ساکت هم می‌تونه حرف بزنه

یکی از اشتباه‌های رایج بین فیلم‌سازای تازه‌کار اینه که فکر می‌کنن هر چی دوربین بیشتر حرکت کنه، فیلمشون حرفه‌ای‌تر می‌شه.

ولی واقعیت اینه:
هر حرکت دوربین، باید دلیل داشته باشه.
گاهی یه قاب ساکت و ثابت، تأثیرگذارتره از یه لانگ‌شات پر از کرین و دالی.

📌 چه زمانی باید حرکت بدی؟ و چه زمانی نه؟

🔹 حرکت دوربین یعنی «همراه شدن» با شخصیت یا داستان.
نه یعنی صرفاً هیجان یا پُز تکنیکی.

حرکت افقی (پن یا تراولینگ): وقتی شخصیت قراره جایی رو کشف کنه یا وارد موقعیتی جدید شه
حرکت به جلو: نزدیک‌شدن به حقیقت، اضطراب، یا تصمیم
حرکت به عقب: فاصله گرفتن، بی‌تفاوتی، یا از دست رفتن
حرکت چرخشی: سردرگمی، تردید، تغییر درونی
حرکت نکردن: یعنی تأکید، سکون، سنگینی فضا

🎯 تمرین امروز: روایت فقط با حرکت دوربین
🔹 یک صحنه‌ی ساده طراحی کن:
مثلاً شخصی در اتاق تنهاست و به تصمیم سختی فکر می‌کنه.

🔹 حالا همین صحنه رو با ۳ نوع حرکت دوربین مختلف فیلم‌برداری کن:
فقط یک حرکت آرام به جلو (دوربین به شخصیت نزدیک بشه)
حرکت عقب‌رو (دوربین از شخصیت دور بشه)
هیچ حرکتی نکن — قاب ثابت بگیر

🔹 بعد هر نسخه رو تماشا کن و یادداشت کن که هر کدوم چه حس متفاوتی ایجاد کرد.
کدوم یکی حس تصمیم‌گیری، کدوم یکی حس تنهایی یا استیصال رو بهتر منتقل می‌کنه؟

📌 این تمرین باعث می‌شه درک عمیق‌تری از نقش حرکت دوربین در روایت پیدا کنی، نه فقط ازش استفاده کنی چون بقیه هم استفاده می‌کنن.

🎥 یادت باشه:
کارگردان واقعی کسیه که حتی با یک دوربین ساکت، بتونه مخاطب رو تحت تأثیر بذاره.

هرگز از یادگیری دست نکشید.

این متون، نوشته‌هایی از مجید سیف‌العلمایی و نظرات تکمیلی یک منتقد، بر نقش حیاتی حرکت دوربین در روایت‌گری سینمایی تمرکز دارند. نویسندگان بر این باورند که هر حرکت دوربین باید هدفمند باشد و صرفاً برای هیجان‌انگیزی استفاده نشود. آن‌ها با ارائه مثال‌ها و تمرین‌های عملی، تأثیر انواع حرکات (مانند پن، دالی، و ثابت) را بر انتقال احساسات و پیشبرد داستان توضیح می‌دهند. همچنین، بحث به حرکت دوربین به مثابه چشم بیننده و ترکیب آن با میزانسن کشیده می‌شود، و در نهایت با مثال‌هایی از فیلم‌های معروف، اهمیت استفاده سنجیده از حرکت دوربین برای تقویت عمق روایی را روشن می‌سازد.

آنچه را که لازم دارید، بیاموزید!

با کم شروع کنید و بتدریج به رشد برسید.

نسخۀ با کیفیت و کامل ترم آموزشی روی خط
«آکادِمی مهارت‌آموزی آنلاین “فرهنگستان سینمایی” Cinema Academy»
را هم‌اکنون دریافت کنید.
یادگیری بدون مرز، با هر لایو در دسترس شماست!

«یادگیری بدون مرز»
همه فرهنگستان در دسترس شماست!
آکادِمی مهارت‌آموزی آنلاین “فرهنگستان سینمایی” Cinema Academy»

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

«حرکت دوربین»:
قدرت حرکت دوربین در روایت سینمایی
«مدت 08:54»
به روایت مجید سیف‌العلمایی
مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی
از سیف دات آی آر
مهارت آموزی سینما روی خط
(دانشنامۀ آنلاین مطالعات سینمایی)
رکورد: پنجشنبه 19 تیر ماه 1404
در استودیو گلستان

آگاه فیلم, آموزش, آموزش آنلاین, آموزش مجازی سینما, آنلاین, الماسی, روی خط, سینما, شبکه آموزش مجازی سینما, فرهنگستان سینمایی, فیلم, فیلم سینمایی, کارگردان, کانون تحلیل‌گران سینما, مجید سیف العلمایی

محصولات و دوره‌های آموزشی آنلاین:
100%تخفیف
ترم آموزش آنلاین "عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل" (استودیو پیکسین)

ترم آموزش آنلاین “عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل” (استودیو پیکسین)

روی خط (آنلاین)
بدون امتیاز 0 رای
مجید سیف‌العلمایی
حدود 100 دقیقه
3,900,000 تومانرایگان!
  • 1
  • 2
  • 3
  • …
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
مجید سیف‌العلمایی
مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی
آشنایی با مدیر مسپول
عضویت الماسی
عضویت در بخش اشتراک الماسی یکی از بهترین تصمیماتی است که می‌توانید برای بهره‌برداری کامل از خدمات و محصولات ما بگیرید. این بخش، به شما امکانات و مزایای منحصر به فردی را ارائه می‌دهد که به شما کمک می‌کند تجربه‌ی بی‌نظیری را با ما داشته باشید.
عضویت الماسی
«عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل»
ترم آموزش آنلاین “عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل” (استودیو پیکسین)
«عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل»
برچسب ها: آگاه فیلمآموزشآموزش آنلاینآموزش مجازی سینماآنلاینالماسیروی خطسینماشبکه آموزش مجازی سینمافرهنگستان سینماییفیلمفیلم سینماییکارگردانکانون تحلیل‌گران سینمامجید سیف العلمایی
درباره سیف

سیف دات آی آر مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی شبکه آموزش و دانشنامۀ آنلاین مطالعات سینمایی مهارت‌آموزی سینما روی خط

نوشته‌های بیشتر از سیف
قبلی معرفی "معرفی و تأویل فیلم، روی خط"
بعدی از تصمیم تا نتیجه

پست‌های مرتبط

تدوین فیلم

6 آذر 1404

«اصلاح رنگ و صدا در تدوین»

مجید
ادامه مطلب
شاهکارهای سینمایی

5 آذر 1404

واکاوی فیلم «پدرخوانده»

مجید
ادامه مطلب
شاهکارهای سینمایی

3 آذر 1404

واکاوی فیلم «کوایدان»

مجید
ادامه مطلب
شاهکارهای سینمایی

1 آذر 1404

واکاوی فیلم «رستگاری در شاوشنک» 

مجید
ادامه مطلب
کی و کجا فیلم نامه بنویسیم؟

30 آبان 1404

«سه ستون یک زندگی ایده‌آل» برایان تریسی

مجید
ادامه مطلب
شاهکارهای سینمایی

29 آبان 1404

معرفی و تاویل فیلم «آخرین وسوسهٔ مسیح» B

مجید
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • «اصلاح رنگ و صدا در تدوین» 6 آذر 1404
  • واکاوی فیلم «پدرخوانده» 5 آذر 1404
  • حفاظت شده: چه باید بکنم؟ 4 آذر 1404
  • واکاوی فیلم «کوایدان» 3 آذر 1404
  • حفاظت شده: تک‌درس‌گفتار سینمایی: «دریچه‌ای به جهان سینما» 2 آذر 1404
دسته‌ها
تک‌درس‌گفتارهای سینمایی

تک‌درس‌گفتارهای سینمایی

تمرین کن!

logo-samandehi

ارتباط با ما در واتساپ یا تلگرام هم‌اکنون.

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1404
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید