ساعد نیکذات | زندگی و سینما
رکورد 15 تیر 1403
بروزرسانی 2 آبان 1404
سینما آموختنی است.
ساعد نیکذات | زندگی و سینما
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
ساعد نیکذات | زندگی و سینما
این متن زندگینامه و فعالیتهای ساعد نیکذات، فیلمبردار و عکاس پیشکسوت ایرانی را معرفی میکند. او در زمینههای مختلفی چون مدیریت فیلمبرداری بیش از ۲۰ فیلم سینمایی، برگزاری نمایشگاههای عکس بینالمللی و تدریس عکاسی و فیلمبرداری فعال بوده است. نیکذات همچنین جوایز متعددی در جشنوارههای داخلی و خارجی کسب کرده و منتقد سرسخت نابرابری دستمزدها و انحصارطلبی دولت در سینما است. او به قدرت فیلم کوتاه در بیان مفاهیم عمیق باور دارد و در تأسیس انجمن ملی عکاسان ایران نقش داشته است، ضمن اینکه همواره بر آموزش نسل جدید تأکید دارد.
🎬
متون ارائه شده بر ساعد نیکذات، فیلمبردار و عکاس پیشکسوت ایرانی، و فعالیتهای حرفهای او تمرکز دارند. منبع اول به یک کارگاه سینمایی در مشهد اشاره میکند که توسط نرگس آبیار (کارگردان) و ساعد نیکذات (مدیر فیلمبرداری) برگزار شده است. این کارگاه با هدف آموزش و با همکاری آموزشگاه سینمایی آبرنگ و معاونت ارشاد خراسان رضوی برگزار شده است. منبع دوم، جزئیات بیشتری از زندگی و کار نیکذات را ارائه میدهد؛ از جمله فعالیتهای او در فیلمبرداری بیش از ۲۰ فیلم سینمایی، عکاسی و برگزاری نمایشگاهها، و همچنین تدریس فیلمبرداری و عکاسی. این منبع همچنین به جوایز و افتخارات او، مواضع انتقادیاش نسبت به نابرابری دستمزدها و انحصار دولت در سینما، و دیدگاههای هنریاش درباره فیلم کوتاه میپردازد. هر دو متن به طور کلی به نقش ساعد نیکذات در سینمای ایران و اهمیت آموزش در این حوزه اشاره دارند.
🎬
ساعد نیکذات (متولد ۱۳۴۲ در بوشهر) از فیلمبرداران و عکاسان پیشکسوت سینمای ایران است که فعالیت هنری خود را از دوران نوجوانی آغاز کرد. مهمترین جنبههای زندگی و کار او عبارتند از:
۱. زمینههای فعالیت
– فیلمبرداری سینمایی: مدیریت فیلمبرداری بیش از ۲۰ فیلم سینمایی از جمله:
– پنالتی (۱۳۸۷)، آتشکار (۱۳۸۶)، آخرین ملکه زمین (۱۳۸۵)
– تیک آف (۱۳۹۴)، نفس (۱۳۹۴)، عطر داغ (نامشخص)
– رویای سهراب (آماده اکران)، سگبند (آماده اکران).
– عکاسی: برگزاری نمایشگاههای عکس در ایران و کشورهایی مانند فرانسه، یونان و بلغارستان.
– تدریس: آموزش فیلمبرداری و عکاسی، از جمله همکاری با المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران.
۲. جوایز و افتخارات
– جایزه بهترین فیلم از جشنواره ایگوآلارا اسپانیا (برای فیلم کوتاه آرزو).
– جایزه بهترین فیلمبرداری از جشنواره اسکوپیه یوگسلاوی (برای دوباره برخاک).
– جایزه اول مسابقه عکس یونسکو.
۳. مواضع انتقادی
– نابرابری دستمزدها: اعتراض به اختلاف فاحش دستمزد عوامل فنی و بازیگران (دستیار فیلمبردار ۲ میلیون تومان در مقابل ۲ میلیارد تومان برای برخی بازیگران).
– حضور انحصاری دولت: مخالفت با دخالت دولت در پلتفرمهای پخش و انحصارطلبی.
– تأثیر کرونا بر سینما: اشاره به مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا و گرایش عوامل به تولید سریالهای خانگی.
۴. دیدگاههای هنری
– فیلم کوتاه: اعتقاد به قدرت بیان مفاهیم عمیق در قالب فیلم کوتاه و مخالفت با نگاه ابزاری به آن بهعنوان «پلی برای سینمای حرفهای» .
– زبان بصری: تأکید بر تفاوت زبان بصری فیلم کوتاه با سینمای تجاری و استفاده از نمادها برای انتقال مفاهیم .
۵. فعالیتهای اجتماعی
– کمک به تأسیس انجمن ملی عکاسان ایران: تلاش برای ساماندهی به تاریخ عکاسی ایران و رفع مشکلات حقوقی عکاسان .
– داوری جشنوارهها: عضویت در هیأتهای انتخاب و داوری جشنوارههای داخلی .
جدول خلاصهای از مهمترین فیلمها
| عنوان فیلم | سال تولید | نقش نیکذات |
|————|———–|————|
| پنالتی | ۱۳۸۷ | مدیر فیلمبرداری |
| تیک آف | ۱۳۹۴ | مدیر فیلمبرداری |
| عطر داغ | نامشخص | مدیر فیلمبرداری |
| رویای سهراب | آماده اکران | مدیر فیلمبرداری |
نیکذات با بیش از چهار دهه فعالیت، هماکنون علاوه بر ادامه کار حرفهای، بر آموزش نسل جدید تمرکز دارد و منتقد ساختارهای ناعادلانه در صنعت سینمای ایران است.
نسخۀ با کیفیت و کامل ترم آموزشی آنلاین
«مدرسه فیلمسازی»
«Filmmaking school»
را هماکنون دریافت کنید.
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.
«سینما، از بیننده تا خالق | سینما در هفت اپیزود»
«مدت 08:05»پستهای مرتبط
22 آبان 1404
20 آبان 1404
16 آبان 1404
14 آبان 1404
22 مهر 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.