معرفی و تاویل فیلم «قاتلین پیرزن»
رکورد 3 آبان 1404
بروزرسانی 3 آبان 1404
سینما آموختنی است.
معرفی و تاویل فیلم «قاتلین پیرزن»
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
تحلیل فیلم “قاتلین پیرزن” (The Ladykillers) اثر برادران کوئن از جنبههای مختلفی جالب توجه است.
این فیلم یکی از بحثبرانگیزترین آثار در فیلمشناسی این کارگردانان به شمار میرود.
هرگز از یادگیری دست نکشید.
اجازه دهید نظر خود را در چند بخش ارائه کنم:
۱. یک بازسازی غیرمعمول برای برادران کوئن
این فیلم بازسازی اثری کلاسیک از سینمای بریتانیا (ساخته ۱۹۵۵ با بازی الک گینس) است. اولین نکته اینجاست که برادران کوئن معمولاً به خاطر فیلمنامههای کاملاً اصیل و ابداعی خود شناخته میشوند. بنابراین، انتخاب آنان برای بازسازی یک اثر قدیمی، خود حرکتی غیرمنتظره بود. آنها داستان را از فضای لندن پس از جنگ به منطقهای جنوبی در آمریکا (میسیسیپی) منتقل کردند و آن را با فرهنگ و موسیقی محلی آن منطقه (به ویژه گاسپل) آمیختند. این تغییر مکان جغرافیایی، هوشمندانه بود و به کوئنها اجازه داد تا فضایی که با آن آشنا بودند (مانند فیلم «او برادر کجاست؟») را خلق کنند.
۲. تضاد سبکی و طنز سیاه
فیلم نمونهای بارز از کمدی سیاه است. ترکیب عناصر شرورانه (دزدی، مرگ) با موقعیتهای خندهدار و شخصیتهای عجیب و غریب، نشانهٔ دست توانای کوئنها در این ژانر است. لحن فیلم در یک خط مستقیم حرکت نمیکند؛ گاهی بسیار کارتونی و اغراقشده است (مانند شخصیتپردازی فوتبالیستها) و گاهی هم طنزی ظریف و مبتنی بر دیالوگ دارد. این تغییر لحن برای برخی از منتقدان و تماشاگران مشکلساز شد، چرا که آن را در مقایسه با نسخه اصلی و حتی دیگر آثار کوئنها “نامتعادل” میدانستند.
۳. شخصیتپردازی و بازیها
پروفسور گ. اچ. دور (تام هنکس): بازی تام هنکس کاملاً “کوئنی” است. او با لهجه اغراقشده جنوبی، حرکات شبه-آرستوکراتیک و دیالوگهای پرطمطراقش، شخصیتی خلق کرده که هم خندهدار است و هم تا حدی ترسناک. این نقش یکی از متفاوتترین نقشآفرینیهای هنکس محسوب میشود.
خانم مونسون (ایرما پی. هال): شاید بتوان گفت این نقش قلب تپنده فیلم است. هال که یک بازیگر تئاتر غیرحرفهای بود، حضوری طبیعی و پرانرژی دارد. تقابل او با گروه دزدان، نماد تقابل “معصومیت و ایمان سادهلوحانه” با “فریب و فساد مدرن” است.
گروه دزدان: بازی هر یک از اعضا (جی.کی. سیمونز، مارلون وینس و …) نمایندهای از یک تیپ اجتماعی هستند. آنها نه تنها با خانم مونسون، بلکه با خود پروفسور دور نیز در تضاد هستند. این گروه نشاندهندهٔ “آمریکای کوچک” در حال نزاع است.
۴. تمها و نمادها
تقابل سنت و مدرنیته: خانم مونسون با ایمان راسخش به خدا و اخلاقیات سنتی، در مقابل گروهی از مجرامان مدرن قرار میگیرد که تنها به منفعت شخصی فکر میکنند.
گناه و مکافات: فیلم به شکلی کمیک و تقریباً اخلاقگرایانه نشان میدهد که چگونه گناهکاران خود را نابود میکنند. سرنوشت هر یک از دزدان به دست شانس یا یک نیروی فراانسانی (که از نگاه خانم مونسون خداست) رقم میخورد.
نقش پل:
این نماد بسیار مهم است. خانه خانم مونسون در کنار یک پل قدیمی قرار دارد که در حال ساخت است. پل، نماد “عبور” است؛ هم عبور فیزیکی و هم عبور معنوی. تمام دزددی و حوادث فیلم در سایه این پل رخ میدهد و در نهایت، سرنوشتساز میشود.
۵. نقاط قوت و ضعف
نقاط قوت: طنز سیاه و خاص کوئنی، بازی درخشان تام هنکس و ایرما پی. هال، طراحی تولید و فضاسازی عالی، و موسیقی متن متناسب با فضای جنوب.
نقاط ضعف (از نگاه منتقدان): فیلم در میانه راه گاهی کند میشود و ریتم یکدستی ندارد. همچنین، برخی از جکها و موقعیتهای کمدی ممکن است برای همه تماشاگران جذاب نباشد. در مقایسه با نسخه اصلی که اثری ظریف و British بود، این نسخه Americanized و پرزرق و برقتر است که برای برخی از علاقهمندان سینمای کلاسیک خوشایند نبود.
جمعبندی نهایی
“قاتلین پیرزن” یک شکست تجاری و انتقادی برای استانداردهای بالای برادران کوئن محسوب میشود، اما فیلمی است که به مرور زمان ارزشهای خود را نشان داده است.** این فیلم را نمیتوان در رده شاهکارهای آنان مانند «فارگو»، «نوامبر سرد» یا «جایی برای پیرمردها نیست» قرار داد، اما اثری است که سبک منحصربهفرد، طنز سیاه و علاقه کوئنها به شخصیتهای عجیب و غریب را به وضوح نشان میدهد.
اگر بهعنوان یک نمونه “کوئنی” کمتر دیده شده و یک کمدی سیاه با بازیهای درخشان به آن نگاه کنید، قطعاً فیلمی است که دیدنش لذتبخش و جالب توجه خواهد بود. این فیلم حکم یک آزمایش جالب را در کارنامه این کارگردانان بزرگ دارد.
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.
معرفی و تأویل فیلم، روی خط Interpretation of the movie, online
«مدت 10:18»درباره مجید
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجیدپستهای مرتبط
1 آبان 1404
29 مهر 1404
27 مهر 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.