جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > توسعه، معرفی و تحلیل هنر > فقط نت ها سخن می گویند

فقط نت ها سخن می گویند

۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶
ارسال شده توسط آگاه فیلم
توسعه، معرفی و تحلیل هنر

  • دانوش یزدان پناه

افسانه ۱۹۰۰

فقط نت‌ها سخن می‌گویند

  • تاریخ ارسال: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۶
  • منبع: سایت آگاه فیلم

89241337491431585093.gif

همان‌طور که می‌دانید “ژوزپه تورناتوره” شاگرد “برناردو برتولوچی” بود و کمی دیر به سینما آمد. یک حس نوستالژیا در همه‌ی فیلم‌های “تورناتوره” به‌خصوص “سینما پارادیزو” و “افسانه ۱۹۰۰” بسیار مشهود است. شما اگر دقت کنید می‌بینید که المان‌های بسیار مشترکی بین این دو فیلم به چشم می‌خورد – کودکی که به‌نوعی جوهره‌ی هنری دارد – در “سینما پارادیزو“، سینما و در “افسانه ۱۹۰۰”موسیقی است. یک نکته‌ی مهم که لازم است این‌جا ذکر کنم همکاری نزدیک و صمیمانه‌ی “تورناتوره” و استاد موسیقی “موریکونه” است که در جهان موسیقی بالاخص موسیقی فیلم بسیار شناخته شده است. کارهای متفاوت ایشان برای اکثر فیلم‌ها که نمونه‌ی با ارزش آن در فیلم “خوب، بد، زشت” است. در فیلم “سینما پارادیزو” هم با “تورناتوره” همکاری کرد. قوت این فیلم در موسیقی است و موسیقی اصلا خسته کننده نیست و نواختن پیانو به شما شور و حالی می‌دهد و این قدرت جادویی “موریکونه” است که در این فیلم به‌طور بارز نمایان می‌شود.

در جاهایی از فیلم که می‌خواهد معنا شود به‌گونه‌ای موسیقی در آن حرف می‌زند. در جایی از فیلم “ماکس” می‌گوید که: “این قطعات را چه‌طور می‌نوازی؟” ۱۹۰۰ می‌گوید: “اون خانم رو می‌بینی موسیقی روحش این‌طوره، اون آقا رو ببین که چه‌طور لباس پوشیده” و در واقع ۱۹۰۰ هارمونی روح همه‌ی افراد را می‌گیرد و با نت پیاده می‌کند با همان کلید‌هایی که به گفته‌ی خودش محدود است و روح انسان که بی‌انتهاست. دوئل‌اش با “جلی مورتون” مبدع موسیقی جاز که می‌خواست این موسیقی زمینی و آن موسیقی الوهی را در تقابل با هم نشان دهد که چه‌قدر با هم متفاوتند.

“جلی مورتون” یک تکنسین بود و یکی از نقاط اوج فیلم دوئل موسیقی بود. موسیقی با موج دریا هماهنگ است.

استفاده‌های تکنیکی، استفاده از نریشن عنصر روایی در کارهای “تورناتوره” زیاد است. نگاه “تورناتوره” را به هستی در جملات پایانی فیلم جایی که با “ماکس “صحبت می‌کند می‌شنویم. و در پایان طبعا نباید همه‌ی افتخارات این فیلم را به حساب آقای “تورناتوره” واریز کرد بلکه “موریکونه” هم در این فیلم سهم بسزایی دارد.

برچسب ها: آگاه فیلم
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی کانون ۵۶ : گاو / داریوش مهرجویی
بعدی موشی که غرید: پیتر سلرز Peter Sellers و کمدی بریتانیایی

پست‌های مرتبط

۲۰ آذر ۱۴۰۳

روش نگارش طرح فیلم‌نامه داستانی

مجید
ادامه مطلب

۱۳ دی ۱۴۰۲

“بیگانگان در ترن” اثر “هیچکاک” (۲۱ شهریور ۱۳۷۶)

مجید
ادامه مطلب

۲۳ اسفند ۱۳۹۷

فیلم‌نامه‌نویسی با ۲۱ سوال کلیدی

آگاه فیلم
ادامه مطلب

۲۱ شهریور ۱۳۹۷

روز ملی سینما ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۵ رباط طرق

آگاه فیلم
ادامه مطلب

۱۰ اسفند ۱۳۹۵

میزانسن

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • غلاف تمام فلزی ۲۱ تیر ۱۴۰۴
  • سینمای جنگ ۲۰ تیر ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم «امیلی» ۱۹ تیر ۱۴۰۴
  • به اشتراک گذاشتن الهامات ۱۸ تیر ۱۴۰۴
  • معرفی نقد آنلاین فیلم «تاجر ونیزی» ۱۷ تیر ۱۴۰۴
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 30 اردیبهشت 1386

فقط نت ها سخن می گویند

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::