جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > توسعه، معرفی و تحلیل هنر > آکواریوم ؛ قصه یک خطی

آکواریوم ؛ قصه یک خطی

۱۳ آذر ۱۳۸۴
ارسال شده توسط آگاه فیلم
توسعه، معرفی و تحلیل هنر

آکواریوم ؛ قصه ی یک خطی

  • منصور واحدی
  • کانون تحلیل گران سینما
  • منبع: سایت آگاه فیلم
  • تاریخ ارسال: ۸۴/۰۹/۱۳

89241337491431585093.gif

۱٫ نوشتن درباره‌ی فیلمی که دوستش نداری بسیار مشکل است و البته پذیرش نمایش آن در جشنواره‌ی رشد که مخصوص مسائل آموزشی و تربیتی است مشکل‌تر است.

۲٫ آکواریوم از جمله فیلم‌های نقدناپذیر است و نباید درباره‌ی آن نوشت.

۳٫ تماشای فیلم‌هایی از قبیل آکواریوم می‌تواند یک‌نوع تفریح و تفنن محسوب شود مثل تنقلات و تخمه شکستن که هیچ‌گونه تفکری را نمی‌طلبد.

۴٫ موقع نمایش فیلم در چند صحنه تماشاگران به‌شدت دچار احساسات شدند و برای قهرمان فیلم دست زدند، یاد فیلم‌فارسی‌های قبل از انقلاب افتادم.

۵٫ بعد از این‌همه شعار فرهنگی که مسئولان سینمایی و بنیاد فارابی جهت فیلم‌های معناگرا و ارزشی دادند، حالا رسیده‌ایم به فیلم‌هایی از قبیل آکواریوم.

۶٫ این‌که آقای ایرج قادری می‌گوید معنی فیلم‌‌فارسی را نمی‌فهمد، اتفاقا خوب می‌داند. چون ایشان به غیر از فیلم‌فارسی سینمایی نمی‌شناسد.

۷٫ کارنامه‌ی سینمایی ایرج قادری چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب کاملا مشخص است. تمام فیلم‌هایش شبیه به هم است. بیان یک قصه‌ی عامه‌پسند با صحنه‌های چشم‌نواز، استفاده از کلیشه‌های رایج فیلم‌فارسی و برگرفته از فیلم‌های هندی، ترکی و بعضاً ملودرام‌های غرب، همراه با تصاویر درشت از قهرمانان فیلم، مناظر کارت‌پستالی و موسیقی کوچه‌بازاری، اکشن و آن‌چه که احساسات تماشاگران را برانگیزد.

۸٫ کارگردانانی چون ایرج قادری معتقدند اغلب مردم برای فکر کردن درباره‌ی فیلم به سینما نمی‌روند بلکه به‌خاطر تفریح و سرگرمی به آن‌جا می‌روند.

۹٫ برای ساختن فیلم‌فارسی احتیاج به فضای خاص است، حالا اگر در ایران نمی‌شود آن‌را ایجاد کرد در کشورهای دیگر از جمله ترکیه می‌توان به این هدف رسید.

۱۰٫ آکواریوم مثل تمام فیلم‌های دیگر کارگردان دارای یک قصه‌ی یک خطی است که حواشی زیاد از وقایع اتفاقیه‌ی روز به آن اضافه شده است، وقایع و اتفاقاتی که هر روز در روزنامه‌ها و نشریات زرد نوشته می‌شود از جمله: رالی، مهاجرت، سرگردانی جوانان، اعتیاد، قاچاق و …

۱۱٫آکواریوم در بعضی از صحنه‌هایش فیلم‌های آدم‌برفی (داود میرباقری) و هتل آستوریا (رضا علامه‌زاده) را به‌خاطر می‌آورد.

۱۲٫ سرانجام وقتی صدا و سیما، سریال‌هایش در حد فیلم‌فارسی است و در جواب معترضان شب‌های برره می‌گوید زمان پخش شب‌های برره کسی ماهواره نگاه نمی‌کند و به مخاطب فراوان به هر قیمتی می‌بالد و وجود بی‌شمار نشریات زرد، چگونه می‌توان از بخش خصوصی و تهیه‌کنندگان که برای برگشت سرمایه‌اشان احتیاج به مخاطب دارند، توقع داشت فیلمی غیر از امثال آکواریوم بسازند.

۱۳٫ در نهایت چه بپذیریم و چه نپذیریم آکواریوم فیلم خوش‌ساختی است و یک سروگردن بالاتر از فیلم‌های مشابه ساخته شده در ایران.

برچسب ها: آکواریومآگاه فیلمداستانسینماسینمای ایرانشبکه آموزش مجازی سینماکارگردانکانون تحلیل گران سینمامنصور واحدی
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی علی اصغر مذهب یوسفی
بعدی به برکت و لطف امام رضا، هستم

پست‌های مرتبط

۲۰ آذر ۱۴۰۳

روش نگارش طرح فیلم‌نامه داستانی

مجید
ادامه مطلب

۱۳ دی ۱۴۰۲

“بیگانگان در ترن” اثر “هیچکاک” (۲۱ شهریور ۱۳۷۶)

مجید
ادامه مطلب

۲۳ اسفند ۱۳۹۷

فیلم‌نامه‌نویسی با ۲۱ سوال کلیدی

آگاه فیلم
ادامه مطلب

۲۱ شهریور ۱۳۹۷

روز ملی سینما ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۵ رباط طرق

آگاه فیلم
ادامه مطلب

۱۰ اسفند ۱۳۹۵

میزانسن

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • فیلم‌نامه‌نویسی مثل هلو ۱۳ تیر ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم «امیلی» ۱۲ تیر ۱۴۰۴
  • چگونه می‌توانیم با تلاشی واقعی، در کار موفق شویم؟ ۱۰ تیر ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم “مین” Mine 2016 ۸ تیر ۱۴۰۴
  • سینما در قاب: سفر به دنیای فیلم و هنر ۶ تیر ۱۴۰۴
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 13 آذر 1384

آکواریوم ؛ قصه یک خطی

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::