جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > توسعه، معرفی و تحلیل هنر > زندگی با “بی پولی” جریان دارد …

زندگی با “بی پولی” جریان دارد …

2 اسفند 1387
ارسال شده توسط آگاه فیلم
توسعه، معرفی و تحلیل هنر

بی پولی – حمید نعمت الله

محبت محبی:

         زندگی با "بی پولی" جریان دارد ...

“بی‌پولی”، دومین ساخته “نعمت الله” پس از “بوتیک”، ادامه‌ی همان دغدغه‌هاست که این‌بار در فضایی دیگر و در موقعیتی متفاوت به تصویر کشیده شده است. نویسندگان اثر، “نعمت‌الله” و “مقدم‌دوست”، به‌خوبی توانسته‌اند با پرداخت جزییات، سوژه‌ای را که می‌توانست شعاری و نخ‌نما باشد، به اثری با قابلیت ارتباط با طیف عظیم مخاطب تبدیل کند، که دارای ارزش‌های هنری نیز باشد. مرز کمدی و تراژدی در “بی‌پولی” چنان در هم تنیده شده است که به‌راحتی می‌توان درد “رادان” را وقتی در وضعیت آشفته و مالیخولیایی در اتوبوس با پیرزنی درددل می‌کند، حس کرد و لحظاتی بعد باز هم به جر و بحث زن و شوهری که مشخصا بزرگ نشده‌اند، خندید.

“بی‌پولی” به سطحی‌نگری، بازی‌های مثبت‌اندیشی، قورت دادن قورباغه‌ها و ترجمه‌ی کتاب‌های شعاری، خوب و نرم می‌پردازد. به شرکت‌هایی که یک روزه تاسیس می‌شوند و یک روزه هم برچیده می‌شوند. به علافی‌های جوانان مغروری که می‌خواهند طبقه‌ی اجتماعی‌شان را به هر قیمتی تغییر دهند و آبرو را با رنگ و لعاب، کریستال و بلور معادل می‌دانند. اما شخصیت‌های “بی‌پولی”، شخصیت‌های دوست داشتنی‌ای هستند چرا که اصلا قرار نیست در کار کمدی قهرمان و ضد قهرمان وجود داشته باشد و شخصیت‌های خاکستری با ضعف‌هایشان به اثر جان می‌دهند و این نکته‌ای است که در “بی‌پولی” کاملا مراعات شده است. چه “پرویز کلاهبردار”- با بازی “حبیب رضایی”- و چه “منصور معتاد”- با بازی “امیر جعفری”- علیرغم رفتارهای نامناسب، آدم‌هایی دوست داشتنی و شیرین هستند و مخاطب آن‌ها را می‌پذیرد. فقر پاک با همه‌ی کلاهبرداری‌های امروزی و تیغ زدن‌ها هیچ‌گاه به ورطه‌ی ناپاکی نمی‌افتد.

“بی‌پولی” برشی از یک زندگی است که با آرامش ابتدایی زوج جوان آغاز می‌شود، به بدترین وضعیت آشوبناک می‌رسد و نهایتا به آرامشی می‌رسد که از جنس آرامش ابتدایی نیست و حتی ممکن است لحظه‌ای بعد به وضعیت متلاطمی تبدیل شود. “بی‌پولی” به خوبی با جزییاتی چون بهره‌گیری از قلب طلایی، صد تومانی قلک، پول‌های شاباش و ….. نمی‌گذارد ریتم کار بیافتد. جمع دوستان شرکت نیز فوق‌العاده از کار درآمده است که در این بخش بازی‌ها نیز بی‌تاثیر نیست. از بازی گل یا پوچ، تا خیرخواهی یک حاجی در کمک به ازدواج جوانان و ….. که از قضا طیف‌های مختلف عقیدتی را هم نشان می‌دهد، در این جمع شکل می‌گیرد و البته توی ذوق نمی‌زند. صحنه‌ی حضور زوج جوان و فرزندشان در مراسم عزاداری، یکی از صحنه‌های فوق‌العاده‌ی “بی‌پولی” است و “بی‌پولی” از این دست صحنه‌ها کم ندارد.

“رادان” و “حاتمی” به‌خوبی در نقش‌هایشان نشسته‌اند و نمی‌گذارند بازی‌شان به ابزاری برای خنداندن تصنعی تبدیل شود اگرچه می‌خندانند! در مجموع “بی‌پولی” یکی از بهترین‌های جشنواره امسال بود اگر بازی‌های روشنفکرانه می‌گذاشت!


  • تاریخ ارسال: ۲ اسفند ۱۳۸۷
  • منبع: سایت آگاه فیلم
برچسب ها: محبت محبی
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی حسین عصاران: "صداها " گامی به پیش
بعدی صادق بستنی

پست‌های مرتبط

20 بهمن 1391

یادداشت های جشنواره ای ۳ سر به مهر

آگاه فیلم
ادامه مطلب

18 بهمن 1391

یادداشت های جشنواره ای ۲ برف و خاکستر

آگاه فیلم
ادامه مطلب

16 بهمن 1391

یادداشت های جشنواره ای ۱ روز روشن

آگاه فیلم
ادامه مطلب

6 آبان 1391

محبت محبی

آگاه فیلم
ادامه مطلب

23 بهمن 1389

جدایی نه چندان غیر معمول نادر و سیمین

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • صدا، تصویر، حرکت 7 مرداد 1404
  • پروتاگونیست Protagonist 6 مرداد 1404
  • معرفی “آلفرد هیچکاک، کاشف سینما” (لایو) 5 مرداد 1404
  • اتمسفر در سینما 4 مرداد 1404
  • روش تدریس به شیوه ارسطویی 3 مرداد 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 2 اسفند 1387

زندگی با “بی پولی” جریان دارد …

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::