جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > توسعه، معرفی و تحلیل هنر > فیلم، به هنرپیشه هایش متکی است

فیلم، به هنرپیشه هایش متکی است

۳۱ شهریور ۱۳۸۳
ارسال شده توسط آگاه فیلم
توسعه، معرفی و تحلیل هنر

دکتر محمدرضا صباغ: صمیمی تر : فیلم، به هنرپیشه هایش متکی است

دکتر صباغ


78337328650522421820.jpg

اگر چه فیلم “صمیمی ‏تر” ساخته جدید “مایک نیکـولز”، تنها یک نکته جـــــذاب دارد، اما همین یک جاذبه، از مجموعه‏ ای جذابیت‏ ها است که در حال حاضر و در دنیای امروز، در ” روابط بین انســـان‏ها ” از اهمیت به‏ سزایی برخوردار است.

فیلم “نیکولز” درباره “روابط عاشقانه آدم‏ها” است. روابط انسانی بین مردمی که عاشق و دلباخته یکدیگر می ‏باشند و با تمرکز کامل روی گفتگوهـــای دو جانبه و نفر به نفر، طبیعت خودپسند انسان و توسل او را به هر نوع فریب و نیرنگ، به ‏عنوان امری بدیهی برای ارضای کشش‏های عاشقانه‏اش نشان می‏دهد.

به خاطر اختلاف عقاید و تفاوت شخصیت‏های چهار کاراکتر اصلی فیلم، بیننده با دیدن درگیری‏ها ‏و تنش‏های نگران کننده، شاهد جنگی خانوادگی است که با کلمات و واژگانی عاشقانه شکل می‏گیرد.

ساخت فیلم “صمیمـی ‏تر” جرأت و شهامتــی در خور مــی‏طلبد، گر چه عوامل بالقوه زیادی وجود دارد که به کار گرفته نشده ‏اند.

به‏ عنوان نمونه‏ ای ارزشمند، نشان می‏دهد که یک متن نمایشی، چگونه با ترکیب درست و کنار هم قرار گرفتن درسـت هنرپیشه‏ ها و کارگردان می‏تواند از خطرات مقدر پیش رویش بگریزد و زندگی پیدا کند.

“نیکولز” کارگردانی کهنه‏ کار، زبردست و آزموده است. به خوبی می‏داند که از شخصیت‏ های فیلمش چه انتظاراتی باید داشته باشد و از آن‏ها می‏خواهد تا چگونه عمل کنند و چهار بازیگر فیلم نیز به‏ شکل باشکوهی از عهده این مهم بر می‏آیند.

با این‏که همه آن‏ها دوست داشتنی نیستند، اما همه آن‏ها نیز چون ” ناتالـی پـورتمن ” ، ” جــاد لاو ” یا ” جولیا رابرتز ” و ” کلیو اوئن ” صادقانه توصیف شده‏ اند و به‏راحتی قابل شناسایــی بوده و هویت دارند.

به‏ همان اندازه که اتومبیلــی به چرخ‏هایش اتکا دارد و وابسته می‏باشد، فیلم ” صمیمــی‏تر ” به هنرپیشه‏هایش متکی است.

هنرپیشه‏ ها در بیان کاراکتر و تصویر کردن آن، چیره دستـی، ورزیدگی و کاردانی خارق‏العاده‏ای دارند. نکات ظریف، ناپسند و ناخوشایند را چنان ارائه می‏کنند که مشکل بتوان تصور کرد فیلم با گروه دیگری می‏توانست به آن دست یابد.

” جولیا رابرتز ” که سال‏ها زنی باتقوا و پرهیزگاری آتشین بوده است، این‏جا پرهیزگاریش معتـدل‏تر شده و حرارتش فروکـش مـی‏ کند و علت این نزول تقوا، گناهـی است که به‏طور پایدار در برابر پرهیزگاری او عمل می‏کند. گناهی که از باورهایی دیگر و گفته‏هایی که منطقی به‏نظر می‏رسند، زاده شده است.

” اوئن ” سنت‏گرایــی معتقد و محکم است که سرسختی ظاهریش را به تکبری بدل می‏سازد که از غرور و ساده‏دلی‏اش ناشی می‏شود.

” لاو ” انگار دقیقا ًبرای این نقش زاده شده است. جوانـی زیـبا، اما نفرت‏انگیز که قـادر به کنترل امیالش نیست و حتی نمـی‏خواهد برای این منظور، سعی خودش را بکند. او جذاب، زیبا و آموزش دیده است، به‏خوبی از کلمات استفاده می‏کند.

وقتی نتواند راهش را آن‏چه او آن را راه مـی‏داند بیابد، فریاد می‏ کشد، گلـه‏ منـد می‏ شود و می‏گرید. او با باور به این‏که در لحظاتـی منحصر به فرد، بـی‏تعارف و صریح است و به این امر واقعاً اهمیت می‏دهد، سنگدلی و بی عاطفه‏گــی‏اش را می‏ آراید. شاید خودش را بیشـتر از مخاطبش قانع می‏ کند.

” ناتالی پورتمن ” رقاصه‏ ای شریر و ناهنجار است که از بی‏پردگی‏اش برای دفاع و از فریب‏کاری برای حمله استفاده مـی‏کند و چون احساساتش او را افشا می‏کنند مجبور است همیشه مراقب گفته‏ هایش باشد.

با توجه به این‏که ویژگی‏های این آدم‏ها که به نمایش گذاشته شده مورد توجه مـخاطب قرار گرفته است می‏توان درک کرد فیلم درباره ” روابط عاشقانه ” آن‏ها چه می‏گوید. می‏بینیم فرا تحلیل‏های نروتیک چگـونه هر نوع پاکدامنی و خلوص عــواطف را به تباهــی می‏کشد تا آن‏ها را به مسابقه در تبرئه و حقانیت خرد تبدیل نماید. شخصیت‏ها پیش از آن‏که از خود دفاع کنند، به حمله می‏پردازند. برای از بین بردن وضع پوچ و تهی به‏ و‏جود آمده، تلاشی از جانب هیچ کدام به‏ عمل نمی‏آید. شاید این‏که انگیزه بیشتر مردم از روابط عاشقانه، خودپسندی است تجلـی نکند اما به ‏منظور نشان دادن این‏که دقیقا ًبرای ماشین چه قدر ساده است تا در جنب و جوش هیجان‏ انگیز دائمی بیافتد، کششــی انجام نشده است.

فیلم از ” بیگانه‏ها ” به‏عنوان درون‏مایه‏ای پایدار استفاده می‏کند و نشان می‏دهد ” بیگانگـی ” ، زمانی‏که اعتماد قربانی می‏شود تا دفاع تقویت گردد، هرگز نمی‏تواند از میان برداشته شود.

” صمیمی ‏تر ” مسیر منهدم شده خود را مداوم و به آهستگی طی می‏کند و هنرپیشه‏ها هیچ‏وقت برای بذله‏گویی و سرگرمی دیده نمی‏ شوند و حضور ندارند. بنابراین از خطــر تغییر لحن تلخش می‏گریزد. چیزی که می‏تواند با تکراری شدن بازی‏های شکوهمند هنرپیشه‏ها آغاز گردد.

خوشبختانه فیلم، ریتم سریع و جهش‏های بلند در سیر زمانی وقایع را در طول خود حفظ می‏کند. از همه مهم‏تر مجموعه‏ ای از بازی‏های شگفت ‏انگیز را ارائه می‏ نماید. اگر متقاعـد نشویم که آدم‏های فیلم واقعی هستند، آن‏چه قصد بازگویی‏اش را دارد، درک نخواهیم کرد.

گر چه ممکن است کاراکترها به نظرتان نفرت‏انگیز بیایند، اما همان‏ گونه که ملودی فیلم پیشنهاد می‏کند، باید قادر بود که چشم ‏ها و ذهن‏ ها را از آن‏ها جدا کرد.


  • ارسال ۳۱ شهریور ۱۳۸۳
برچسب ها: آگاه فیلمآموزشگاه آزاد عکاسی و سینمایی آگاه فیلمخراساندانشنامه خراسان بزرگسینماسینمای جهانفیلمکانون تحلیل گران سینمامحمدرضا صباغ
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی آفتاب لب بام
بعدی لاله اسکندری

پست‌های مرتبط

۲۰ آذر ۱۴۰۳

روش نگارش طرح فیلم‌نامه داستانی

مجید
ادامه مطلب

۱۳ دی ۱۴۰۲

“بیگانگان در ترن” اثر “هیچکاک” (۲۱ شهریور ۱۳۷۶)

مجید
ادامه مطلب

۲۳ اسفند ۱۳۹۷

فیلم‌نامه‌نویسی با ۲۱ سوال کلیدی

آگاه فیلم
ادامه مطلب

۲۱ شهریور ۱۳۹۷

روز ملی سینما ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۵ رباط طرق

آگاه فیلم
ادامه مطلب

۱۰ اسفند ۱۳۹۵

میزانسن

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • فیلم‌نامه‌نویسی مثل هلو ۱۳ تیر ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم «امیلی» ۱۲ تیر ۱۴۰۴
  • چگونه می‌توانیم با تلاشی واقعی، در کار موفق شویم؟ ۱۰ تیر ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم “مین” Mine 2016 ۸ تیر ۱۴۰۴
  • سینما در قاب: سفر به دنیای فیلم و هنر ۶ تیر ۱۴۰۴
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 31 شهریور 1383

فیلم، به هنرپیشه هایش متکی است

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::