جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > توسعه، معرفی و تحلیل هنر > یادداشت های جشنواره ای ۳ سر به مهر

یادداشت های جشنواره ای ۳ سر به مهر

۲۰ بهمن ۱۳۹۱
ارسال شده توسط آگاه فیلم
توسعه، معرفی و تحلیل هنر

سر به مهر – هادی مقدم دوست



  • محبت محبی:

یادداشت های جشنواره ای

۳

سر به مهر


03395791889983694744.jpeg

سر به مهر فیلم گرمی است که مخاطب را همراه خود می‌سازد، آن هم با مصالح دراماتیک اندک. در این مجال، تنها به ذکر چند نکته که منتج به چنین ویژگی شده‌اند، اشاره می‌کنم: خرده‌ریزهای فیلم‌نامه‌نویسی، نقل به مضمونی از هادی مقدم دوست در مورد فیلم‌نامه بی‌پولی.

پیش از توضیح بیشتر باید اشاره کرد که اشیاء (و حتی در نگاه وسیع‌تر رویدادها)، می‌توانند چند کارکرد در فیلم‌نامه داشته باشند:

کارکرد کلاسیکی که اگر اسلحه ای در نمایی هست، باید حتما در صحنه‌ای از فیلم شلیک کند و مثال‌های شاخص آن فیلم‌های فرهادی است و از آن جمله می‌توان به فندک در چهارشنبه سوری و پیانو (و جابه‌جایی آن) در جدایی نادر از سیمین اشاره کرد و نوع دیگر، کاربرد اشیا جهت جان بخشیدن به اثر و تزریق زندگی واقعی (البته با حفظ درام) به فیلم است و مثال موفقش هم قلب طلایی کوچک بی‌پولی است.

مقدم دوست و نعمت الله از این ویژگی در اکثر آثار مشترکشان و از جمله سریال وضعیت سفید به خوبی بهره برده‌اند و سر به مهر هم از این زاویه، دارای امتیاز مثبتی است و نمونه‌اش هم قلم ساخته دست صبا.

وب لاگ نویسی صبا

اگرچه به زعم نگارنده بیشتر مناسب دهه ۸۰ ایران است و می‌توانست با شبکه‌های اجتماعی همراه یا حتی جایگزین شود، که البته محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد – و وابستگی او و زندگی‌اش به اینترنت، با توجه به شناخت خوب مقدم دوست از این وادی، خوب از کار در آمده است و اوج آن تیتراژ هنرمندانه فیلم است.

با این وجود نمی‌توان ایراداتی نظیر ضعیف بودن منطق رازداری صبا، عدم وجود مکانی مناسب و نزدیک برای نماز خواندن او یا گیر افتادن در اتاق کنفرانس را ندیده گرفت که البته ممکن است تا حدی به شخصیت پردازی صبا نسبت داده شود.

صبای سر به مهر، به نوعی همسو با شخصیت لیلا حاتمی در بی‌پولی است که البته خاستگاه اجتماعی و مشکلاتش او را متفاوت ساخته است و لیلا حاتمی این بار هم به خوبی از عهده نقشش بر می‌آید و تصور فیلم بدون او، بسیار دشوار است.

البته نمی‌توان از بازی خوب آرش مجیدی به سادگی گذشت که پختگی طنازانه‌ای را به تصویر می‌کشد.

در مجموع می‌توان سر به مهر را، به‌عنوان فیلم اول مقدم دوست، فیلمی قابل قبول دانست که بدون شعار زدگی معمول این جنس فیلم‌ها، روان و گرم حرفش را می‌زند و تاثیرش را می‌گذارد. سینمای ایران حالا به وضعیتی رسیده است که چنین سطحی از کار را باید قدر دانست!


  • تاریخ ارسال: ۲۰ بهمن ۱۳۹۱
  • منبع: سایت آگاه فیلم
برچسب ها: آگاه فیلمجشنوارهمحبت محبی
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی یادداشت های جشنواره ای ۲ برف و خاکستر
بعدی هتل رضویه

پست‌های مرتبط

۲۰ آذر ۱۴۰۳

روش نگارش طرح فیلم‌نامه داستانی

مجید
ادامه مطلب

۱۳ دی ۱۴۰۲

“بیگانگان در ترن” اثر “هیچکاک” (۲۱ شهریور ۱۳۷۶)

مجید
ادامه مطلب

۲۳ اسفند ۱۳۹۷

فیلم‌نامه‌نویسی با ۲۱ سوال کلیدی

آگاه فیلم
ادامه مطلب

۲۱ شهریور ۱۳۹۷

روز ملی سینما ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۵ رباط طرق

آگاه فیلم
ادامه مطلب

۱۰ اسفند ۱۳۹۵

میزانسن

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • فیلم‌نامه‌نویسی مثل هلو ۱۳ تیر ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم «امیلی» ۱۲ تیر ۱۴۰۴
  • چگونه می‌توانیم با تلاشی واقعی، در کار موفق شویم؟ ۱۰ تیر ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم “مین” Mine 2016 ۸ تیر ۱۴۰۴
  • سینما در قاب: سفر به دنیای فیلم و هنر ۶ تیر ۱۴۰۴
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 20 بهمن 1391

یادداشت های جشنواره ای ۳ سر به مهر

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::