چهارشنبه سوری فیلم متوسطی است
چهارشبنه سوری اصغر فرهادی چهارشنبه سوری فیلم متوسطی است منصور واحدی آگاه فیلم کانون تحلیل گران سینما ارسال: ۸۵/۰۱/۲۴
۱٫ موضوع فیلم “چهارشنبه سوری” قصه ی تازهای نیست و به کرات در سینمای ایران در قبل از انقلاب و بعد از انقلاب مورد استفاده قرار گرفته است بهعنوان مثال: “رقاصه” ساخته ی “شاپور قریب” و “شوهر آهو خانم” ساخته ی “داوود ملاپور” قبل از انقلاب و “شوکران” ساخته ی “بهروز افخمی” بعد از انقلاب.
۲٫ “چهارشنبه سوری” فیلم متوسطی است و از اینکه در جشنواره ی فجر مورد توجه منتقدان قرار می گیرد به معنای آن است که فیلم های دیگر شرکت کننده ضعیف بودهاند.
۳٫ ساخت فیلم “چهارشنبه سوری” به سریالهای تلویزیونی این سالهای سیما بسیار نزدیک است، شاید دلیل آن وجود کارگردان است که کار خویش را با ساخت سریال های تلویزیونی آغاز کرده است.
۴٫ قصه ی فیلم “چهارشنبه سوری” ساده انگارانه به پیش می رود و نتیجه گیری میکند، به سطح قضایا میپردازد و در عمق ماجرا پیش نمی رود، از جمله؛ دلایل گرایش مرتضی به زن همسایه روشن نیست.
۵٫ فیلم “چهارشنبه سوری” در نیمه اول، روان پیش میرود ولی هرچه رو به انتها میرود دچار مشکل می شود. به طوری که تماشاگران در چند جا احساس میکنند فیلم تمام شده است.
۶٫ هر چند اصغر فرهادی با سریالهایش در تلویزیون و دو فیلم سینمایی “رقص در غبار” (۱۳۸۱)، “شهر زیبا” (۱۳۸۲) قابلیت های خویش را نشان داده اما در “چهارشنبه سوری” با تکیه بر احساسات و عواطف انسانی از یک ملودرام خانوادگی فراتر نمیرود.
۷٫ بدیهی است توجه به اضمحلال اخلاق در خانواده ها و جامعه احتیاج به بررسی روانشناسانه و جامعه شناسانه دارد که کارگردان بدون توجه به این مسائل قصه را ساده و منطبق با حساسیت های عامیانه پیش میبرد.
۸٫ “چهارشنبه سوری” با همهی اشکالاتی که دارد، دارای محسناتی است که دیگر فیلم های ایرانی فاقد آن هستند. از جمله، فیلم از فیلمبرداری و طراحی صحنهی خوبی برخوردار است و دارای موسیقی اثرگذاری است. “هدیه تهرانی” بهترین نقش سالهای بازیگریاش را ایفا نموده است و در کنار او “ترانه علیدوستی”، “حمید فرخ نژاد” و “پانته آ بهرام” در ایفای نقشهای خویش موفق عمل کردهاند.
۹٫ اصغر فرهادی کارگردان فیلم با این سه فیلم سینمایی که ساخته است مخصوصا “شهر زیبا” اگر به بیراهه نرود و مطالعاتش را در زمینهی سینما و مسائل اجتماعی توسعه دهد در آینده حرفهای زیادی برای گفتن خواهد داشت. ۱۰٫ در خاتمه نمی توان از چند صحنه ی به یاد ماندنی در فیلم نام نبرد:
الف) گریهی مژده در حمام
ب) ملاقات مرتضی با سیمین داخل ماشین و گریهی مرتضی
ج) بستری دو نفره که فقط مرتضی در آن خوابیده است
د) آرمیدن مژده کنار فرزندش و احساس امنیت او
بازدیدها: ۰
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.