جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > مقاله - یادداشت > معیارهای اساسی نقد فیلم

معیارهای اساسی نقد فیلم

۱۰ آبان ۱۳۹۶
ارسال شده توسط آگاه فیلم
مقاله - یادداشت

معیارهای اساسی نقد فیلم
اگرچه، معیارهای دقیقی برای نقد یک فیلم نمی‌توان ارائه کرد، اما آنچه که همه منتقدان جدا از گرایش‌های فکری و سلیقه‌های هنری شان باید در نقد یک فیلم در نظر داشته باشند عبارت است از:
– پرداختن به تم و درونمایه یک فیلم؛ این که آیا این تم در فیلم به درستی منتقل شده است.
– توجه به ساختار روایتی و دراماتیک فیلم؛ این که آیا فیلم از ساختار روایتی منسجم و ظرفیت‌های دراماتیک برخوردار است یا نه.
– توجه به شخصیت‌پردازی؛ این که آیا شخصیت‌ها برای بیننده ملموس و قابل پذیرشاند.
– آیا فیلم از نظر فنی و تکنیکی درست اجرا شده است؛ در این مورد باید به کیفیت تصویری، نوری و صوتی فیلم توجه کرد.
– توجه به سبک فیلمساز؛ این که آیا آن فیلم رئالیستی است یا سورئال است یا اکسپرسیونیستی است. با هر فیلم براساس سبک آن می توان برخورد متفاوتی داشت. در مواردی که کارگردان، فرد شناخته شده و صاحب سبکی است، باید به سبک کلی آثارش توجه کرد و آن فیلم را در ارتباط سبکی با آثار دیگرش بررسی کرد.
– کشف و تفسیر دقیق مفاهیم استعاری و نمادین که معمولا بیننده عادی قادر به دریافت آنها نیست.
– و در نهایت قضاوت در مورد یک فیلم بر مبنای همه پیش فرض ها و معیارهایی که در اختیار دارد؛ این که آن فیلم در نهایت از نظر سینمایی و هنری، چه ارزشی دارد و تا چه حد باید جدی گرفته شود.

دکتر محمدرضا صباغ

سلام استاد عزیزم . مطلب خوب معیارهای نقد فیلم را خواندم. ممنون از زحمات شما.. اما مطلبی به نظرم رسید شاید به درد بخورد . جدا از مطالب اساسی که گفته اید مسائل دیگری نیز در نقد باید مورد توجه باشد و آن به نظر من شناخت جامه شناسی روانشناسی اجتماعی تاریخ سیاست شناخت هنرهای دیگر و… طبیعی این مقولات در حد تخصص نیست اما مطالعه در آن ها ضروری است زیرا یک کارگردان صاحب نام همه اینها در ساخت فیلمش مورد توجه قرار داده است و کارشناسی کرده. مثال ها بخوبی میدانید. مثلا در مورد فیلم پرواز بر فراز آشیانه فاخته بدون درک روانشناسی تاریخ کشوری که کارگردان ترک کرده است تاریخ سرخپوستان زن سالاری و… امکان پذیر است؟ پرندگان هیچکاک بدون شناخت امپرسیونیسم و طلسم شده بدون شناخت دادائیسم ممکن است؟ آنچه مرقوم فرمده اید ضروری برای ساخت یک اثر تکنیکی خوب است که لزوما می‌تواند هنر سینما در شکل دهی فرهنگ تاریخ و… نباشد. نمونه هایش بسیار زیاد است. مرا ببخشید فضولی کردم ارادتمند. دکتر صباغ.

مجید سیف العلمایی

جناب دکتر صباغ نازنین
درود بر شما
یادداشت پر نکته و مثل همیشه استادانه شما موجب مسرت و شعف گردید
با کسب اجازه از حضرتعالی، در پی مطلب مربوط قرار می‌دهیم
منتظر حضور گرم و صمیمی شما هستیم
با احترام
سیف

برچسب ها: اساسیتحلیلسینمافیلممجید سیف العلماییمحمدرضا صباغمعیارمنتقدناقدنقدنقد فیلم
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی یکصد و یک فیلم‌نامه برتر تاریخ سینما
بعدی الفبای سینما

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • معرفی «خاطره‌نویسی» ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • از تصمیم تا نتیجه ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • معرفی لایو «مارتین اسکورسیزی و آثارش» ۳ خرداد ۱۴۰۴
  • سینماگر باید بداند! ۱ خرداد ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم “تریستانا” جواد اسحاقیلن ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۴
دسته‌ها
نمادها

logo-samandehi

تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 10 آبان 1396

معیارهای اساسی نقد فیلم

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::