جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > نقد هنری > ایرانیزه کردن داستان

ایرانیزه کردن داستان

19 خرداد 1385
ارسال شده توسط آگاه فیلم
نقد هنری

تنگنا

دانوش یزدان پناه

ایرانیزه کردن داستان

ارسال: ۸۵/۰۳/۱۹
منبع: سایت آگاه فیلم

اگر ما فیلم تنگنا را از یک فیلم‌ساز مکزیکی دیده بودیم که هیچ شناختی از او نداشتیم قطعاَ می‌رفتیم سراغ خود فیلم. ولی ما این‌جا در ایران اول سراغ فیلم‌ساز می‌رویم این‌که کارگردان آقا یا خانم ایکس، چی ساخته و تفکرش چی هست؟ من خودم معتقدم که یک خالق اثر حالا جدا از مسائل اجتماعی و محیطی یک مقدار تحت‌تأثیر شرایط روحی خودش فیلم می‌سازد یعنی شرایط برای آن شخص ایجاد شده که فیلم بسازد. شاید ما در کارنامه‌ی آقای نادری تقریبا دو یا سه دوره فیلم‌سازی می‌بینیم که هرکدام برای خودش یک ژانری است و جدای از تأثیرات محیط شاید خود آقای نادری متحول شده و یا فلان کتاب را مطالعه کرده و یا در زمینه‌ی یک سری القائات بیرونی این اتفاق افتاده. به نظر من فیلم تنگنا یک فیلم بسیار خوش ساخت از لحاظ قواعد سینمایی است ما در سینمای فرانسه ژان‌پیر ملویل را داریم که تقریبا یک نوع سینمای خاص خودش را دارد.

در فیلم تنگنا از همان ابتدای فیلم به فیلم‌های ژان‌پیر ملویل خیلی نزدیک می‌شویم. آن چراغ چشمک زن و آن فضای سرد و بارانی. هرچند که این فیلم به طریقه‌ی سیاه و سفید ساخته شده و رنگ در آن جایگاهی ندارد ولی به نظر من صحنه‌های تاریک و روشن بسیار زیبایی که در فیلم قرار گرفته آن سرمای حاکم بر جامعه را به ما نشان می‌دهد. غیر از لانگ‌شات‌ها و بعضا مدیوم شات‌هایی که ما در فیلم از خرابه‌ها می‌بینیم، که می‌خواهد این‌را به جامعه‌ی روز تسری بدهد، اگر ژانر نوآر ایرانی تعریف کنیم فیلم تنگنا یکی از بهترین و خاص‌ترین فیلم‌های نوآر ایرانی است با تعاریف خاص فیلم نوآر که همه‌ی دوستان به آن واقف هستند و دیگر من به آن اشاره نمی‌کنم. فیلم تنگنا، لایه‌های زیرین بسیاری دارد من فقط به چند نکته اشاره می‌کنم یکی از این موارد که شاید برای همه‌ی ما تکراری باشد این است: ورود مدرنیته و تکنولوژی. بیلیارد یکی از مواردی است که از غرب وارد جامعه‌ی ما شده است.

اگر مدرنیته یک‌بار بخواهد وارد جامعه‌ی ما شود و ما بخواهیم آن‌را بپذیریم دچار مشکل می‌شویم یعنی ابزارهای کنترل بر آن را از دست می‌دهیم. از بازی بیلیارد این اتفاق‌ها می‌افتد و در واقع کنش و واکنش‌های بعدی فیلم از همین اتفاق ساده شکل می‌گیرد. همان‌طور که ممکن است در سه قاپ هم این‌ اتفاق بیافتد.

مطلب دیگر ایرانیزه کردن داستان است این‌که چه اشکالی دارد ما آثار خوب خارجی را ایرانیزه بکنیم. به‌نظر من خوب است که فیلمی ایرانی ساخته شود و قواعد آن‌طرف را برای ما بسیار ایرانی و امروزی کند چون قابل فهم‌تر و قابل درک‌تر است.

نکته‌ی دیگری که نشان می‌دهد فیلم تنگنا در زمره‌ی ژانر نوآر است این‌که بیشتر صحنه‌های خیابانی را داریم. فضاهای داخلی خیلی کم داریم و اکثر فضاها خارجی است. در این صحنه‌ها امیر نادری با یک دقت و وسواس خاصی تا توانسته از جامعه القا کرده است یعنی جامعه‌ی ایران آن زمان را خیلی خوب نشان داده است. شما یک نکته را می‌بینید: شاگرد و اوستایی، تمام جاهایی که شما می‌بینید شاگردی دارد و اوستایی و ظلمی که اوستا به شاگرد می‌کند، حتی در حد یک جمله. یعنی ببینید شما از کله‌پزی، دوچرخه‌سازی، بنگاه معاملات ماشین و آرایشگاه زنانه و بقالی همه و همه. با توجه با سابقه‌ی امیر نادری که در دوران کودکی در آبادان دوچرخه‌سازی می‌کرده حتی در سازدهنی و غیره این تأثیرش واضح می‌شود. اگر دقت کنید طبقه‌ی فرودست را خیلی جالب بررسی می‌کند و اتفاقاتی که برای آن‌ها می‌افتد و کنش و واکنش‌هایی که آن‌ها با آن درگیرند و بحث دیگر در مورد خوش‌ساختی که یکی از مواردی بود که در این فیلم حائز اهمیت است و ما نمی‌توانیم آن‌را کتمان کنیم بحث موسیقی فیلم و وجود ترانه در فیلم است که بسیار تأثیرگذار بود و در تأثیر معنایی تصاویر بسیار تأثیرگذار بود.

 

برچسب ها: 1385آگاه فیلمامیر نادریدانوش یزدان پناهسعید رادسینماسینمای ایرانسینمای فرانسهفیلمکانون تحلیل گران سینمانقد فیلمنوری کسرایی
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی معرفت سینمایی (مصاحبه با جهانگیر الماسی)
بعدی برای هر فریمش زحمت بسیار کشیدم

پست‌های مرتبط

20 آذر 1403

روش نگارش طرح فیلم‌نامه داستانی

مجید
ادامه مطلب
روز سینما 21 شهریور 1387

13 دی 1402

“بیگانگان در ترن” اثر “هیچکاک” (21 شهریور 1376)

مجید
ادامه مطلب
فیلم_نامه_نویسی با ۲۱ سوال کلیدی به زبان ساده در یک جلسه

23 اسفند 1397

فیلم‌نامه‌نویسی با ۲۱ سوال کلیدی

مجید
ادامه مطلب

21 شهریور 1397

روز ملی سینما ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۵ رباط طرق

آگاه فیلم
ادامه مطلب

10 اسفند 1395

میزانسن

آگاه فیلم
ادامه مطلب

19 خرداد 1395

درخشش

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • خوانشی از جلسه نقد فیلم 20 مهر 1404
  • واکاوی فیلم سینمایی «فارست گامپ» 1997 19 مهر 1404
  • روش تدریس به شیوۀ ارسطویی 19 مهر 1404
  • واکاوی فیلم سینمایی »هفت» Se7en 18 مهر 1404
  • «تمرکز بر هدف در فیلم‌سازی» 17 مهر 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1404
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 27 فروردین 1403

ایرانیزه کردن داستان

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

نام(ضروری)
اکنون به ما اطلاع دهید که چه چیزی در ذهن شماست. سوالی از ما دارید؟ پس لطفا بپرسید.
با تیک زدن ثابت کنید ربات نیستید!
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::