جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • آموزش راهبردی
    • فن تدریس
    • تک‌درس‌ها
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
«مجید سیف‌العلمایی» هستم، «مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی» از «سیف‌دات‌آی‌آر». ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • آموزش راهبردی
    • فن تدریس
    • تک‌درس‌ها
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > کانون تحلیل‌گران سینما > به‌طرف خطرناک شدن پیش می‌رود: بعد از ظهر سگی (بعدازظهر نحس)

به‌طرف خطرناک شدن پیش می‌رود: بعد از ظهر سگی (بعدازظهر نحس)

10 آذر 1385
ارسال شده توسط آگاه فیلم
کانون تحلیل‌گران سینما

بعدازظهر سگی
بعدازظهر نحس
Dog Day Afternoon
این فیلم به‌طرف خطرناک شدن پیش می‌رود

بعد از ظهر سگینکته‌‌ی بارز در “بعد از ظهر سگی” در مورد زنی است که تحویلدار بانک است و توسط دو سارق بانک مسلح و عصبانی به گروگان گرفته شده تنها کسی که شانس بسیار خوبی در وسط خیابان برای فرار او مهیا می‌شود اما او برمی‌گردد به داخل بانک و با غرور می‌گوید:‌”جای من پهلوی بقیه‌ی همکارانم است”. در واقع او از شرایط پیش آمده لذت می‌برد و دوست دارد در میدان دید تلویزیون باشد.

سارقان از طریق رسانه‌ها بسیار مشهور می‌شوند. مدل سرقت آن‌ها در آن زمان شیک و جدید است- هواپیماربایی و گروگان‌‌گیری- که جزو شیرین‌کاری‌ها بود. و همین‌طور روابط پیچیده‌ای بین شخصیت‌ها از جمله سارقان،‌ قربانیانشان، پلیس و مطبوعات برقرار می‌شود. آن‌ها می‌دانند که تصاویرشان از تلویزیون پخش می‌شود برای همین موهایشان را شانه می‌کنند و راجع به چیزهایی که از اخبار ظهر شنیده‌اند صحبت می‌کنند. جزو فیلم‌های کنایه‌دار سیدنی لومت است. این فیلم بر اساس یک داستان واقعی سرقت از بانک که در نیویورک در سال ۱۹۷۰ اتفاق افتاد ساخته شده است. و همین‌طور از آن حادثه‌‌ی غریب و نادر در استکهلم آن صحنه که گروگان‌ها در طاق بانک پناه گرفته بودند و با دزدان شروع به صحبت راجع به خودشان کردند. حضور خبرنگاران و دوربین‌های تلویزیونی طبیعت حوادث را تغییر داد و آنان را برآن داشت تا دست به کارهایی بزنند که نقشه‌ی قبلی برای آن نداشتند و فقط با منطق درونی خودشان رفتار می‌کردند. بازیگران فیلم‌های لومت همیشه مورد توجه واقع می‌شوند. سانی، سارق بانک که نقش آن را آل‌پاچینو بازی کرد مردی روانی و مضطرب. او قدرت اجتماعی دارد و همین‌طور در جنگ ویتنام جنگیده است و الان هم دست به دزدی زده تا مخارج عمل تغییر جنسیت یکی از دوستان همجنس‌بازش را تامین کند. او هم‌چنین یک زن چاق دارد به همراه دو بچه و یک مادر که احساس مالکیت وحشتناکی نسبت به او دارد (مکتب فرویدیسم در آن زمان سایه افکنده بود).

بعد از ظهر سگی / سیدنی لومتدر این فیلم فقط شخصیت سانی معرفی شد اما به‌درستی تجزیه تحلیل و شناخته نشد در صورتی‌که او از شخصیت‌های مدرن و جالبی بود که از جین هاکمن در فیلم “گفت‌وگو” و بابی دوپای جک نیکلسون در “پنج قطعه از آسمان” استراق ‌سمع می‌کند.

سانی و شریک به نظر احمق‌اش،‌ سال، زمانی که بانک بسته بود بانک را زدند اما خیلی زود دزدی کشف شد و بانک محاصره شد و خیلی زود مطبوعات و تلویزیون در آن‌جا ظاهر شدند و سانی هم با این‌که دلش نمی‌خواست، در موقعیت بدی قرار گرفت و گروگان‌گیری کرد. سال (جان کازال) هم خیلی دلش می‌خواست آن‌ها را بکشد و تا آخر هم این فکر را داشت.

می‌شود گفت این فیلم به طرف خطرناک شدن پیش می‌رود مانند فیلم‌های تبه‌کاری و بی‌ مفهوم پات ابرین (زمانی‌که پلیس ایرلند در بلندگو داد می‌زند: “سانی بیرون بیا. هیچ‌کس نباید صدمه ببیند” و همین‌طور مادرش که وسط خیابان عجز و لابه می‌کند که این کار را نکن) اما لومت این نوع تبه‌کاری‌های کلیشه‌ای و بی‌پایه و اساس را دنبال نمی‌کند بلکه در آن‌ها کاوش می‌کند تا به چیزی برسد. به نظر می‌رسد آن شهر شلوغ و آن همه سر و صدا احساس خوبی را برای او دارد. و اعمال فیلم بهتر نمودار می‌شود. ابتدا سانی با آن کارهایی که جسورانه مقابل در بانک انجام می‌دهد  قهرمان آنان است. کارهایش شبیه به یک ستاره‌ی راک است که قطعه‌ی مورد علاقه‌اش را اجرا می‌کند. اما زمانی که همه از اخبار می‌شنوند که او همجنس‌باز است همه لحظه‌ای سکوت می‌کنند اما بعد همجنس‌بازان همه ظاهر می‌شوند و همین‌طور بقیه و همه او را دوباره تشویق می‌کنند.

در فیلم، شوخی‌های هتاکی به چشم می‌خورد که بین کارمندان است، تلفن بی‌ادبانه و خنده‌های آنان و نفس‌های سنگینی که آن زن داخل گیرنده‌ی تلفن می‌کشد. و همین‌طور فیلمی را تماشا می‌کنند که پلیس و دزدان شرایطی این‌چنینی را در آن فیلم لمس می‌کنند.

امید به شهرت هم از موضوعاتی است که افراد فیلم به آن توجه می‌کنند، جایی که آن شاگرد پیتزا فروشی پیتزا را می‌آورد و جلوی دوربین‌ها به او می‌دهد و بعد فریاد می‌زند که “هی، من مشهور شدم”.

تاریخ ارسال: ۱۱ دی ۱۳۸۵
مترجم: فرزانه قنبری
برچسب ها: 1385Dog Day Afternoonآگاه فیلمبعد از ظهر سگیزندگیزیباسیدنی لومتسینماسینمای جهانفرزانه قنبریفیلمکانون تحلیل گران سینمانقدنقد فیلم
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی ابوالفضل عطار: سینما بدون روح موسیقی سینما نیست
بعدی کانون ۳۵ : بعد از ظهر سگی - بعد از ظهر نحس Dog Day Afternoon

پست‌های مرتبط

تریستانا-Tristana

29 مرداد 1404

دموی تحلیل فیلم “تریستانا” جواد اسحاقیان

مجید
ادامه مطلب
چه کسی امیر را کشت؟

26 تیر 1404

معرفی نقد آنلاین فیلم «چه کسی امیر را کشت؟»

آگاه فیلم
ادامه مطلب
عوامل سازندۀ یک فیلم

25 تیر 1404

معرفی دورۀ آموزشی: «عوامل سازنده یک فیلم»

مجید
ادامه مطلب
معما Charade

24 تیر 1404

معرفی نقد آنلاین فیلم «معما» Charade

آگاه فیلم
ادامه مطلب
درخت گلابی

23 تیر 1404

معرفی نقد آنلاین فیلم: درخت گلابی

آگاه فیلم
ادامه مطلب
فیلم بوف کور

12 تیر 1404

فیلم “بوف کور” ساخته “کیومرث درم‌بخش”

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • واکاوی فیلم «لورنس عربستان» 23 آبان 1404
  • کاری را شروع کنیم که … 22 آبان 1404
  • واکاوی فیلم «خط باریک سرخ» 21 آبان 1404
  • چگونه بازیگر موفق در سینما شوم؟ 20 آبان 1404
  • واکاوی فیلم «دردسر هری» 19 آبان 1404
دسته‌ها
تک‌درس‌ها

تک‌درس‌ها

تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1404
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 10 آذر 1385

به‌طرف خطرناک شدن پیش می‌رود: بعد از ظهر سگی (بعدازظهر نحس)

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

نام(ضروری)
اکنون به ما اطلاع دهید که چه چیزی در ذهن شماست. سوالی از ما دارید؟ پس لطفا بپرسید.
با تیک زدن ثابت کنید ربات نیستید!
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::