جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > تی وی توس > قطبیدگی

قطبیدگی

21 شهریور 1396
ارسال شده توسط مریم شریعتی
تی وی توس

آخرین بروزرسانی: 6 اسفند 1402

«قطبیدگی»

«تی‌وی توس»  تقدیم می‌کند:

قطبیدگی

 متن و اجرا: مریم شریعتی

از
شما هستیم
با
مربی و مشاور فیلم‌سازی
در
www.tv2s.ir

میدانی ؟ سالهاست که من هزار تکه ام . قطب های گوناگونم به جان هم افتاده اند . سایه روشن درونم به هم مـی تازند . شرق و غربم دست به یقه اند . یکپارچگی ام را برداشته ای و رفته ای . دسته های آدم ها توی سرم راه می روند …
یادت هست آدمها را دسته بندی می کردی ؟ ” آدمها دو دسته اند ، اِ ، نه ، سه دسته اند ، بلکم چهار دسته ، بعد وقتی با خودت سر یک عدد به توافق می رسیدی و دسته ها را کنار هم می نشاندی که بررسی کنی ، با انصاف می شدی و به این نتیجه می رسیدی که :”خب حق با توست ، دسته های دیگری هم هستند که البته زیر مجموعه ی همین چند دسته ی اصلی اند “
اصلا مگر می شود آدمها را توی جدول نشاند و دسته بندی کرد ؟ آدمها یک جا بند نمی شوند ؛ همین من یک نفر توی هزار دسته جا می گیرم ، با این حال جای دقیقم را نمی دانم ، همیشه یک تکه ام جای دیگری مانده است، درست یک جای دیگر، آدرس دقیق از من نخواه ، منظورم یک مکان جغرافیایی نیست ، فقط می دانم جایی است که اینجا نیست و پیش خودم فکر می کنم :” دسته ی دیگری هم باید باشد “
بین خودمان بماند از صبح که برخاسته ام تیپ های زیادی را از سرگذرانده ام ؛ مهرطلب شده ام ، پرخاشگری کرده ام ، نقاب زده ام ، شعار داده ام ، کنترل گر بوده ام ، گاهی بغض داشته ام ، در این میان ، جای یک روانکاو را هم خالی کرده ام که بیاید و تشخیص بدهد من چند قطبی ام ؟به قول تو واژه ی بای پلار (bipolar ) برای من کافی نیست ، خود پلاریتی ام (polarity) اصلا با این همه آدم که در من می لولند و توی سر و کله ی هم می زنند
خاله زنک های وجودم ، کتاب به دست ها و روشنفکرهایم را می پایند و در گوش هم پچ پچ می کنند ؛ فلسفه بافی ها و خرد ورزی هایم ، سر راه شاعرانگی هایم را سد کرده اند ، والدهایم ، کودکان درونم را سؤال پیچ و سرزنش می کنند ، لات و لوت هایم تا چشمشان به یک فرهیخته و با کلاس یک گوشه ی درونم می افتد ، چشمک می زنند و تکه می اندازند ،
خودخواهی ام به پروپای بشر دوستی ام می پیچد ، سلیطه ها و هرزه های درونم به جان معصومیت هایم نق می زنند ، دیکتاتورهایم پاپی آزادیخواهی و دگراندیشی ام می شوند ، تنبلی ها ، نارضایتی ها و درجا زدن هایم ، به دنبال مقصر می گردند ، قطب های شیک و مجلسی ام چپ چپ نگاه می کنند به ساده زیستی ام ،
یک طرف معلم درونم سعی می کند شیطنت شاگردانش را تاب بیاورد ، یک گوشه هم خودشیفتگی ام مشغول سلفی گرفتن است ، زنانگی ام مثل فنر از جا در رفته ، پیچ و تاب می خورد و ناله می کند ، مادرانگی ام هم یک ور افتاده ، خسته و دل آشوب ، بی حوصلگی ام این همه را می بیند ، شانه بالا می اندازد و به راه خود می رود .
راستی ، یادم رفت بگویم این میان یکی هم هست که ادعاهای عجیبی می کند ، دم از صلح و آرامش می زند ، همه را در آغوش می گیرد و نوازش می کند ، به قول تو ” این را دیگر کجای دلم بگذارم “
قیامتی است اینجا ، کاش بودی و دسته بندی ام می کردی ، دسته دسته آدمها می آیند و می روند ، می آیند و نمی روند …
دسته های آدمها دورنمای فریبنده ای دارند ، نزدیکتر که میروی ، فاصله ی زیادی است میان آنچه هستند و آن رنگ و لعابی که از دور پیدا بود ؛ همین دسته ی جدید ایسنتا نشین ها را ببین ! خوشبخت نماهایِ آهای مردم دیشب همسرمان یک بسته شکلات برایمان خریده ! آهای ملت ما همیشه خوشحالیم ! ببینید چقدر رستوران می رویم ! ببینید ما جانمان برای هم در می رود ! ببینید چه دندان های سفیدی داریم ! می شود ما را ببینید ؟
یا همین لایک کنندگان حرفه ای تلگرام که ناسزا هم بارشان کنی از فاز مثبت اندیشی بیرون نمی آیند و لایکت می کنند ؛ استیکربازهایی که گل و لبخند ارسال می کنند و دندان قروچه هایشان را پشت شکلک های خندان پنهان می کنند ؛
این جور آدمها بی قرارت می کنند ، از گوشی هایشان که بیرون می آیند و کنارت می نشینند ، تو ناچار می شوی پیش خودت فکر کنی : “دسته ی دیگری هم باید باشد”

اصلا کاش در همان دسته ی اهلی شدگان جا گرفته بودم ؛ دل می دادم به چند النگوی طلا و همه ی فکر و ذکرم این بود که در دورهمی بعدی با گوشواره های جدیدم “چشمان جاری ام را از حدقه دربیاورم”

یا این که بعد از تمرینات یوگا ، غرق در بوی شمع های معطر ، به طراحی ناخن هایم زل می زدم و به “حقوق حیوانات فکر می کردم”

یا اصلا چند قلاده سگ ول می کردم توی چشمانم که پاچه ی مردان را بگیرند ، آنوقت قند توی دلم آب می شد وقتی مرد فروشنده می گفت : ” این یکی شال را بردارید بانو ! با رنگ چشمانتان هماهنگ است “

یا این که مثلا در یک فروشگاه شیک و با کلاس در لندن به دخترم چشم غره می رفتم که : ” آن کسره ی بی ریخت و قیافه را از زیر اسپینرت بردار و حواست را جمع کن که سنپ را اِسنپ تلفظ نکنی” و همه ی دغدغه ام این بود که : “چرا ما ایرانی ها به تلفظ درست کلمات انگلیسی متعهد نیستیم و مدام آبروریزی می کنیم ؟ یعنی چه که در قاعده ی آوایی زبان فارسی کلمات با واکه شروع می شوند ؟ چه حرفها ! چون در سیستم هجایی مان خوشه ی سه همخوانی نداریم ، باید آبرویمان برود و لوستر را لوستِر تلفظ کنیم ؟ مگر یک خوشه سه همخوانی چقدر خرج برمی دارد ؟ توی این مملکت این همه بودجه برای اختلاس کنار می گذارند خب یک فکری هم به حال این بینوا بکنند ؛ از دکل که گران تر نیست لابد ؟ ! والّا ! آدم توی در و همسایه آبرو دارد ” توی پرانتز ، منظور ایشان از درو همسایه ، همان انگلیس و سایر دول فخیمه اند ، پرانتز بسته .

یا این که مثلا از این مزون به آن مزون می رفتم و آخرین مدل های برندهای برتر اروپا را به تن می کردم ، در ضمن حواسم به نگاه ستایشگر و حسرت بار فروشنده بود ، آنوقت پشت چشم نازک می کردم ، صدایم را از بن بینی بیرون می دادم و می گفتم : ”  آ من یک سری باید به این پالادیوم کناری بزنم ، یک وقت ماساژ هم دارم ، آدرسم را که بلدید ، این چندتا را بفرستید به آدرسم لطفا ! بای “

اما من که آدرس سر راستی ندارم ، برای رسیدن به خودم راه درازی آمده ام ، پیچ ها و گردنه ها ی نفس گیر ، چراغ قرمز های طولانی ، ورود ممنوع ها ، با لبخند وارد شوید ها ، پی امید ، پی عشق ، پی معنا پرسه زدن ها و دست خالی برگشتن ها ؛ با این حال بوق زدن ممنوع ها ، سکوت را رعایت کنیدها ، خیرگی ها ، حیرانی ها ، خطر ریزش کوهها ، با دنده سنگین حرکت کنیدها ، با این حال لغزیدن ها ،خسته شدن ها و به روی خود نیاوردن ها ، از این دسته به آن دسته پرت شدن ها و گم شدن ها …

گم می شوم هر روز ؛ راه درازی است خب ! از این همه پیچ و گذر عبور می کنم ، این همه آدم را در خود سر به نیست می کنم ، به خانه که می رسم ، جای خالی خودم را می بینم و می فهمم آدرس را عوضی آمده ام ، بی قراری همین است لابد ! همین که آدرس دسته ات را گم کرده باشی و یک نفر هم نباشد که تو را سرجایت بنشاند و تو هم رفته باشی ، رفته باشی که رفته باشی و نباشی که به آدم بگویی : ” تو از دسته ی رم کردگانی ! به گله ات برگرد دختر ! “

کاش زن همسایه بودم ، دل خوش می کردم به سبزی فروشی آقارجب که ” تازگی ها به این محله آمده است ، اینقدر آدم با انصافی است که نگو ! به سبزی ها آب نمی زند که تازه به نظر برسند ، فکر کن ! “

می بینی ؟ همین طوری گم می شوم هر روز ، به جای آن که آدرس سبزی فروشی را از زن همسایه بپرسم ، به این فکر می کنم که : کاش دلم یک دسته ریحان بود لابه لای سبزی های آقا رجب ، تازه می شد هر صبح …

                                 پراکنده ها

                                مریم شریعتی

                               شهریور ۱۳۹۶

برچسب ها: قطبیدگیمریم شریعتی
درباره مریم شریعتی

مریم شریعتی - متولد مشهد – کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی مشهد

نوشته‌های بیشتر از مریم شریعتی
قبلی ۱۰ جنبش سینمایی
بعدی نشانه‌ها و معنا در عکس‌های آیینی

پست‌های مرتبط

21 شهریور 1396

قطبیدگی

مریم شریعتی
ادامه مطلب

23 فروردین 1396

شیخ فریدالدین محمد عطار نیشابوری

آگاه فیلم
ادامه مطلب

31 شهریور 1395

زندگی به سبک شهریور

مریم شریعتی
ادامه مطلب

28 دی 1394

سلمک

مریم شریعتی
ادامه مطلب

11 دی 1394

دلم هوای تو کرده است!

مریم شریعتی
ادامه مطلب

1 دیدگاه

به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.

  • Vahid گفت:
    24 شهریور 1396 در 1:49 ق.ظ

    استاد عزیزم مثل همیشه لذت بخش و دلنشین و افسون کننده بود . به خود می بالم که روزگاری در محضر شما درس آموخته ام . درود می گویم به این دقت نظر و این قلم توانا و این همه ذوق و هنر . دست مریزاد .

    برای پاسخ دادن وارد شوید

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • صدا، تصویر، حرکت 7 مرداد 1404
  • پروتاگونیست Protagonist 6 مرداد 1404
  • معرفی “آلفرد هیچکاک، کاشف سینما” (لایو) 5 مرداد 1404
  • اتمسفر در سینما 4 مرداد 1404
  • روش تدریس به شیوه ارسطویی 3 مرداد 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 6 اسفند 1402

قطبیدگی

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::