اندازه نماها و مدت زمان هر کدام
انتشار 19 اردیبهشت 1401
بروزرسانی 4 شهریور 1404
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
اندازه نماها و مدت زمان هر کدام
با کمال میل. در سینما، نماها (Shot) و مدت زمان هر نما نکات زیر را شامل میشوند:
۱) اندازهٔ نماها (Shot Size)
نماها با اندازهٔ دستِکمِ مخصوصی نسبت به فاصلهٔ دوربین تا سوژه طبقهبندی میشوند. رایجترین دستهبندیها به ترتیب معمولاً چنیناند:
- Very Wide Shot (VWS) / Extreme Long Shot (ELS): نمای بسیار باز از محیط کامل یا محوطهٔ بزرگ.
- Long Shot (LS): جسمِ اصلی بهطور کامل در قاب دیده میشود، معمولاً از سر تا پا یا کل محیط.
- Medium Long Shot (MLS): دستهای بین فاصلهٔ میانه تا کل بدن سوژه، معمولاً از قوز تا پایین بدن در قاب است.
- Medium Shot (MS): نیمتنه تا کمر یا بالا قفسهٔ سینه. رایج برای گفتگوها تا نشان دادن زبان بدن.
- Medium Close-Up (MCU): بالای سینه تا بالای سر. برای نمایش احساسات و گفتوگو با تمرکز روی صورت.
- Close-Up (CU): صورت یا جزئیاتِ دقیق قرار میگیرد و احساسات بهخوبی منعکس میشود.
- Extreme Close-Up (ECU): بخشی بسیاربَسگیر از صورت یا شیء (مثلاً چشم)، برای تأکید دقیق بر جزئیات.
نکته: نامهای دقیق ممکن است بین کارگردانها یا فیلمنامهنویسان کمی تفاوت داشته باشد، اما مفهومی مشابه هستند.
۲) مدت زمان نما (Shot Duration)
مدت زمان یک نما به کارِ کارگردان، مونتاژ و روایت بستگی دارد. موارد کلی بهعنوان راهنما:
- در فیلمهای کلاسیک/هالیوودی: میانگین مدت نما معمولاً بین 2 تا 6 ثانیه است، اما با انتخابهای تخیلی یا تماتیک ممکن است کوتاهتر یا طولانیتر شود.
- در صحنههای اکشن یا تعقیبی: نماها میتوانند خیلی سریع تغییر کنند، گاهی کمتر از 2 ثانیه هر نما.
- در صحنههای دیالوگ یا گفتوگوهای پیوسته: نماها ممکن است طولانیتر باشند تا به دیالوگ و زبان بدن بهتر بپردازند (مثلاً 6 تا 12 ثانیه یا بیشتر).
- در فیلمهای هنری/آثارِ مستقل: تدوین میتواند طول نماها را به صورت نامعمول طولانیتر یا کوتاهتر کند تا ریتمِ خاصی را منتقل کند.
۳) ترکیب نما و روایت
- ریتم روایت، موسیقی، و تدوین بر طولِ نماها اثر میگذارند.
- استفادهٔ هوشمند از نماهای بسته برای نمایش احساسات دقیق یا نماهای باز برای تنظیم فضا و موقعیت مهم است.
- تغییر ناگهانی اندازهٔ نما برای ایجاد شوک یا تأکید روی جزئیات میتواند هیجان ایجاد کند.
۴) نکات عملی برای کارگردانی/تدوین
- با ابزارهای تدوین مانند نرمافزارهای مدرن (مثلاً Premiere، DaVinci Resolve) میتوانید نماها را با دقت زمانبندی کنید و با نمودارِ برش (Timeline) ریتم را تنظیم کنید.
- به ضرباهنگِ صحنه توجه کنید: صحنهٔ گفتوگو با نماهای طولانی، صحنهٔ تعقیب با نماهای کوتاهتر و سریعتر.
- از تنوع اندازهٔ نما برای هدایتٔ چشمِ بیننده و روایت استفاده کنید.
اگر دوست دارید، میتونم:
- یک نمونهٔ جدولیِ استاندارد از نماها بههمراه فواصلِ نمونهٔ زمانی بنویسم.
- یا برای یک صحنهٔ خاص (مثلاً صحنهٔ گفتوگو یا صحنهٔ تعقیب) ترکیب پیشنهادی نماها و زمانبندی ارائه دهم. اگر هدفتان مشخص باشد، میتوانم بهطور دقیقتر راهنمایی کنم.
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.

«اندازۀ نماها و مدت زمان هر کدام»
«مدت 10:54»اندازۀ نماها و مدت زمان هر کدام
«مدت 10:54»
به روایت مجید سیف العلمایی
مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی
از سیف دات آی آر
در گلستان
۱۴۰۱-۰۱-۰۷
نگرش در حکم همهچیز است!
درباره مجید
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجیدپستهای مرتبط

19 مهر 1404

17 مهر 1404

15 مهر 1404

13 مهر 1404

11 مهر 1404

9 مهر 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.