اندازه نماها و مدت زمان هر کدام
انتشار 19 اردیبهشت 1401
بروزرسانی 4 شهریور 1404
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
اندازه نماها و مدت زمان هر کدام
با کمال میل. در سینما، نماها (Shot) و مدت زمان هر نما نکات زیر را شامل میشوند:
۱) اندازهٔ نماها (Shot Size)
نماها با اندازهٔ دستِکمِ مخصوصی نسبت به فاصلهٔ دوربین تا سوژه طبقهبندی میشوند. رایجترین دستهبندیها به ترتیب معمولاً چنیناند:
- Very Wide Shot (VWS) / Extreme Long Shot (ELS): نمای بسیار باز از محیط کامل یا محوطهٔ بزرگ.
- Long Shot (LS): جسمِ اصلی بهطور کامل در قاب دیده میشود، معمولاً از سر تا پا یا کل محیط.
- Medium Long Shot (MLS): دستهای بین فاصلهٔ میانه تا کل بدن سوژه، معمولاً از قوز تا پایین بدن در قاب است.
- Medium Shot (MS): نیمتنه تا کمر یا بالا قفسهٔ سینه. رایج برای گفتگوها تا نشان دادن زبان بدن.
- Medium Close-Up (MCU): بالای سینه تا بالای سر. برای نمایش احساسات و گفتوگو با تمرکز روی صورت.
- Close-Up (CU): صورت یا جزئیاتِ دقیق قرار میگیرد و احساسات بهخوبی منعکس میشود.
- Extreme Close-Up (ECU): بخشی بسیاربَسگیر از صورت یا شیء (مثلاً چشم)، برای تأکید دقیق بر جزئیات.
نکته: نامهای دقیق ممکن است بین کارگردانها یا فیلمنامهنویسان کمی تفاوت داشته باشد، اما مفهومی مشابه هستند.
۲) مدت زمان نما (Shot Duration)
مدت زمان یک نما به کارِ کارگردان، مونتاژ و روایت بستگی دارد. موارد کلی بهعنوان راهنما:
- در فیلمهای کلاسیک/هالیوودی: میانگین مدت نما معمولاً بین 2 تا 6 ثانیه است، اما با انتخابهای تخیلی یا تماتیک ممکن است کوتاهتر یا طولانیتر شود.
- در صحنههای اکشن یا تعقیبی: نماها میتوانند خیلی سریع تغییر کنند، گاهی کمتر از 2 ثانیه هر نما.
- در صحنههای دیالوگ یا گفتوگوهای پیوسته: نماها ممکن است طولانیتر باشند تا به دیالوگ و زبان بدن بهتر بپردازند (مثلاً 6 تا 12 ثانیه یا بیشتر).
- در فیلمهای هنری/آثارِ مستقل: تدوین میتواند طول نماها را به صورت نامعمول طولانیتر یا کوتاهتر کند تا ریتمِ خاصی را منتقل کند.
۳) ترکیب نما و روایت
- ریتم روایت، موسیقی، و تدوین بر طولِ نماها اثر میگذارند.
- استفادهٔ هوشمند از نماهای بسته برای نمایش احساسات دقیق یا نماهای باز برای تنظیم فضا و موقعیت مهم است.
- تغییر ناگهانی اندازهٔ نما برای ایجاد شوک یا تأکید روی جزئیات میتواند هیجان ایجاد کند.
۴) نکات عملی برای کارگردانی/تدوین
- با ابزارهای تدوین مانند نرمافزارهای مدرن (مثلاً Premiere، DaVinci Resolve) میتوانید نماها را با دقت زمانبندی کنید و با نمودارِ برش (Timeline) ریتم را تنظیم کنید.
- به ضرباهنگِ صحنه توجه کنید: صحنهٔ گفتوگو با نماهای طولانی، صحنهٔ تعقیب با نماهای کوتاهتر و سریعتر.
- از تنوع اندازهٔ نما برای هدایتٔ چشمِ بیننده و روایت استفاده کنید.
اگر دوست دارید، میتونم:
- یک نمونهٔ جدولیِ استاندارد از نماها بههمراه فواصلِ نمونهٔ زمانی بنویسم.
- یا برای یک صحنهٔ خاص (مثلاً صحنهٔ گفتوگو یا صحنهٔ تعقیب) ترکیب پیشنهادی نماها و زمانبندی ارائه دهم. اگر هدفتان مشخص باشد، میتوانم بهطور دقیقتر راهنمایی کنم.
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.

«اندازۀ نماها و مدت زمان هر کدام»
«مدت 10:54»اندازۀ نماها و مدت زمان هر کدام
«مدت 10:54»
به روایت مجید سیف العلمایی
مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی
از سیف دات آی آر
در گلستان
۱۴۰۱-۰۱-۰۷
نگرش در حکم همهچیز است!
درباره مجید
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجیدپستهای مرتبط

28 شهریور 1404

27 شهریور 1404

25 شهریور 1404

23 شهریور 1404

19 اردیبهشت 1401
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.