جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > تی وی توس > اندازه نماها و مدت زمان هر کدام

اندازه نماها و مدت زمان هر کدام

19 اردیبهشت 1401
ارسال شده توسط مجید
تی وی توس، مقاله - یادداشت
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.
انتشار 19 اردیبهشت 1401
بروزرسانی 4 شهریور 1404

این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!

اندازه نماها و مدت زمان هر کدام

با کمال میل. در سینما، نماها (Shot) و مدت زمان هر نما نکات زیر را شامل می‌شوند:

۱) اندازهٔ نماها (Shot Size)

نماها با اندازهٔ دست‌ِکمِ مخصوصی نسبت به فاصلهٔ دوربین تا سوژه طبقه‌بندی می‌شوند. رایج‌ترین دسته‌بندی‌ها به ترتیب معمولاً چنین‌اند:

  • Very Wide Shot (VWS) / Extreme Long Shot (ELS): نمای بسیار باز از محیط کامل یا محوطهٔ بزرگ.
  • Long Shot (LS): جسمِ اصلی به‌طور کامل در قاب دیده می‌شود، معمولاً از سر تا پا یا کل محیط.
  • Medium Long Shot (MLS): دسته‌ای بین فاصلهٔ میانه تا کل بدن سوژه، معمولاً از قوز تا پایین بدن در قاب است.
  • Medium Shot (MS): نیم‌تنه تا کمر یا بالا قفسهٔ سینه. رایج برای گفتگوها تا نشان دادن زبان بدن.
  • Medium Close-Up (MCU): بالای سینه تا بالای سر. برای نمایش احساسات و گفت‌وگو با تمرکز روی صورت.
  • Close-Up (CU): صورت یا جزئیاتِ دقیق قرار می‌گیرد و احساسات به‌خوبی منعکس می‌شود.
  • Extreme Close-Up (ECU): بخشی بسیار‌بَس‌گیر از صورت یا شیء (مثلاً چشم)، برای تأکید دقیق بر جزئیات.

نکته: نام‌های دقیق ممکن است بین کارگردان‌ها یا فیلم‌نامه‌نویسان کمی تفاوت داشته باشد، اما مفهومی مشابه هستند.

۲) مدت زمان نما (Shot Duration)

مدت زمان یک نما به کارِ کارگردان، مونتاژ و روایت بستگی دارد. موارد کلی به‌عنوان راهنما:

  • در فیلم‌های کلاسیک/هالیوودی: میانگین مدت نما معمولاً بین 2 تا 6 ثانیه است، اما با انتخاب‌های تخیلی یا تماتیک ممکن است کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شود.
  • در صحنه‌های اکشن یا تعقیبی: نماها می‌توانند خیلی سریع تغییر کنند، گاهی کمتر از 2 ثانیه هر نما.
  • در صحنه‌های دیالوگ یا گفت‌وگوهای پیوسته: نماها ممکن است طولانی‌تر باشند تا به دیالوگ و زبان بدن بهتر بپردازند (مثلاً 6 تا 12 ثانیه یا بیشتر).
  • در فیلم‌های هنری/آثارِ مستقل: تدوین می‌تواند طول نماها را به صورت نامعمول طولانی‌تر یا کوتاه‌تر کند تا ریتمِ خاصی را منتقل کند.

۳) ترکیب نما و روایت

  • ریتم روایت، موسیقی، و تدوین بر طولِ نماها اثر می‌گذارند.
  • استفادهٔ هوشمند از نماهای بسته برای نمایش احساسات دقیق یا نماهای باز برای تنظیم فضا و موقعیت مهم است.
  • تغییر ناگهانی اندازهٔ نما برای ایجاد شوک یا تأکید روی جزئیات می‌تواند هیجان ایجاد کند.

۴) نکات عملی برای کارگردانی/تدوین

  • با ابزارهای تدوین مانند نرم‌افزارهای مدرن (مثلاً Premiere، DaVinci Resolve) می‌توانید نماها را با دقت زمان‌بندی کنید و با نمودارِ برش (Timeline) ریتم را تنظیم کنید.
  • به ضرباهنگِ صحنه توجه کنید: صحنهٔ گفت‌وگو با نماهای طولانی، صحنهٔ تعقیب با نماهای کوتاه‌تر و سریع‌تر.
  • از تنوع اندازهٔ نما برای هدایتٔ چشمِ بیننده و روایت استفاده کنید.

اگر دوست دارید، می‌تونم:

  • یک نمونهٔ جدولیِ استاندارد از نماها به‌همراه فواصلِ نمونهٔ زمانی بنویسم.
  • یا برای یک صحنهٔ خاص (مثلاً صحنهٔ گفت‌وگو یا صحنهٔ تعقیب) ترکیب پیشنهادی نماها و زمان‌بندی ارائه دهم. اگر هدف‌تان مشخص باشد، می‌توانم به‌طور دقیق‌تر راهنمایی کنم.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

ذهن زیبا
مرورگر شما از HTML5 پشتیبانی نمی کند.

«اندازۀ نماها و مدت زمان هر کدام»

«مدت 10:54»

اندازۀ نماها و مدت زمان هر کدام 
«مدت 10:54»
به روایت مجید سیف العلمایی 
مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی 
از سیف دات آی آر 
در گلستان 
۱۴۰۱-۰۱-۰۷

نگرش در حکم همه‌چیز است!

محصولات و دوره‌های آموزشی آنلاین:
کتابشناسی فیلم_نامه_نویسی

کتاب‌شناسی فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی

روی خط (آنلاین)
بدون امتیاز 0 رای
مجید سیف‌العلمایی
فعلا 120 دقیقه (قابل افزایش)
4,900,000 تومان
فیلم_نامه_نویسی با ۲۱ سوال کلیدی به زبان ساده در یک جلسه

ترم آموزش آنلاین “فیلم‌نامه‌نویسی با ۲۱ سوال کلیدی به زبان ساده”

روی خط (آنلاین)
بدون امتیاز 0 رای
حدود 200 دقیقه
4,900,000 تومان
تدوین فیلم

تدوین فیلم

روی خط (آنلاین)
بدون امتیاز 0 رای
فعلا حدود 50 دقیقه
3,900,000 تومان
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
برچسب ها: آگاه فیلمآموزشآموزش آنلاینآموزش مجازی سینماآنلایناندازهایدهروی خطزمانسینماشبکه آموزش مجازی سینمافیلمکارگردانمجازیمجید سیف العلمایینقدنمانمایشنویسنده
درباره مجید

"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.

نوشته‌های بیشتر از مجید
قبلی فیلم "یک محکوم به مرگ گریخت" ساختۀ "روبر برسون"
بعدی فیلم "حافظه" ساخته "کریستوفر نولان"

پست‌های مرتبط

معرفی جلسات نقد آنلاین فیلم

28 شهریور 1404

«تیتراژ فیلم» Séquence de titre

مجید
ادامه مطلب
ذهن زیبا

27 شهریور 1404

«اسپویلر» Spoiler در فیلم و سریال

مجید
ادامه مطلب
بازیگری در پسزمینه

25 شهریور 1404

وظایف بازیگر فیلم

مجید
ادامه مطلب
هنر انتخاب

24 شهریور 1404

معرفی «رهبری مدرن و مقتدرانه» اثر “دکتر علی صاحبی” برای سینماگران

مجید
ادامه مطلب
روز سینما 21 شهریور 1387

23 شهریور 1404

خان بابا معتضدی، راوی تاریخ ایران

سیف
ادامه مطلب
ذهن زیبا

19 اردیبهشت 1401

اندازه نماها و مدت زمان هر کدام

مجید
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • «تیتراژ فیلم» Séquence de titre 28 شهریور 1404
  • «اسپویلر» Spoiler در فیلم و سریال 27 شهریور 1404
  • به یاد «رابرت فلاهرتی» 26 شهریور 1404
  • وظایف بازیگر فیلم 25 شهریور 1404
  • معرفی «رهبری مدرن و مقتدرانه» اثر “دکتر علی صاحبی” برای سینماگران 24 شهریور 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1404
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 4 شهریور 1404

اندازه نماها و مدت زمان هر کدام

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

ذهن زیبا

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

نام(ضروری)
اکنون به ما اطلاع دهید که چه چیزی در ذهن شماست. سوالی از ما دارید؟ پس لطفا بپرسید.
با تیک زدن ثابت کنید ربات نیستید!
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::