جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > مقاله - یادداشت > موقعیتی خطیر ترس و دلهره میان بودن و نبودن

موقعیتی خطیر ترس و دلهره میان بودن و نبودن

۲۰ اردیبهشت ۱۳۸۵
ارسال شده توسط آگاه فیلم
مقاله - یادداشت

تله تئاتر زمستان ۶۶

  • محبت محبی:
         موقعیتی خطیر ترس و دلهره میان بودن و نبودن
تله تئاتر زمستان 66
تله تئاتر زمستان ۶۶

موشکباران است و آدم‌های خسته از هیاهوی حیات، باز هم شکر می‌گذارند وقتی صدای موشکی می‌آید و آن‌ها چشم باز می‌کنند و می‌بینند که هنوز هستند حتی اگر این بودن به قیمت نبودن دیگرانی باشد که می‌شناسیم یا نمی‌شناسیم. این واقعیت عریان زمستان ۶۶ است. واقعیتی که شاید برخی از ما با پوست و استخوان احساس کرده باشیم و حتی اگر چنین تجربه‌ای را به صورت شخصی در بایگانی ذهنمان نمی‌یابیم، زمستان ۶۶ محمد یعقوبی قادر است که این حس را به گونه‌ای شگرف به ما منتقل سازد. هم‌ذات پنداری شگفت‌انگیزی که نمونه‌اش را کمتر به خاطر می‌آورم.

زمستان ۶۶ رئالیسم عجیبی دارد. رئالیسمی که حتی فاصله‌گذاری حضور نویسنده چه آن را برشی تلقی کنیم و چه آن را منطبق با دیدگاه‌های پست مدرنیستی بدانیم، خدشه‌ای به آن وارد نمی‌کند و این پارادوکس است که زمستان ۶۶ را به اثری برجسته تبدیل می‌سازد.

زمستان ۶۶ برشی از یک زندگی است. زندگی که پیش از شروع نمایش نیز جریان داشته است و پس از آن هم با صدای خروس و گریه پسری جریان خواهد داشت حتی اگر ندانیم زوج جوان چرا از هم دلگیرند و چرا ناصر خانواده‌اش را در چنین روزی تنها گذاشته است و چه بر سر سیروس آمده است.

ما این آدم‌ها را می‌شناسیم و ترسهایشان را باور داریم. چه بخواهند به روی خود بیاورند و چه آن را پنهان کنند. این آدم‌های به شدت معمولی که نوعی مینیمالیسم کاروری را به ذهن متبادر می‌سازند، سالهاست که کیمیا شده‌اند و از این روست که باید قدردان اثر بود.

کسی حرف توی دهن هیچ یک از نقش‌ها نمی‌گذارد. گویا هرچه بر زبانشان می‌آید، از درون شخصیت‌هایی نشات می‌گیرد که ما می‌دانیم ساخته و پرداخته ذهن نویسنده هستند اما باز هم به درونی بودن حرفهایشان اذعان داریم.

همسر نویسنده نیز با خواندن متن، گاهی جمله‌ها را پس و پیش می‌کند و حتی دیالوگی را دوباره می‌خواند و در نتیجه مخاطب شاهد تکرار مجدد صحنه‌ای با همان دیالوگ یا دیالوگی متفاوت می‌شود و باز هم می‌خواهیم بدانیم که موشکباران با این خانواده چه خواهد کرد.

“محمد یعقوبی” کارگردان تله تئاتر “زمستان ۶۶”

زمستان ۶۶ بستر دراماتیک قوی دارد. موقعیت خطیر ترس و دلهره میان بودن و نبودن. ترس همیشگی از مرگ با پاسخ‌های متفاوت که یکی از آنها را از زبان نویسنده می‌شنویم. شاید از آنرو که وقتی نباشیم، نبودنمان به چشم نمی‌آید و چرا باید به گونه‌ای زیست که بودن یا نبودن تفاوتی نداشته باشد و چقدر تاسف برانگیز است این گونه بودن. نگاه فلسفی محمد یعقوبی به گونه‌ای در این بستر دراماتیک چیده شده است که نه توی ذوق می‌زند و نه یک ژست روشنفکرانه به حساب می‌آید.

انتخاب شخصیت‌ها، مشتمل بر مادر، دختر، پسر، داماد ، زن همسایه و برادر شوهر، به گونه‌ای است که نمی‌گذارد دمی مخاطب از همراهی اثر غافل شود. حتی اگر داماد (علی) به زعم همسر نویسند یک جوری باشد، مخاطب این یک جوری بودن را آنقدر خوب حس می‌کند، که نیازی به داشتن تعریف دقیق و شناسنامه‌ای از این شخصیت ندارد. زن همسایه که دقایق آخر اثر با حضور او به پیش می‌رود نیز شخصیت جذابی دارد. زنی باردار که به دلیل فشار روحی وارد شده بر او، اندکی غیر طبیعی به نظر می‌رسد و از این زن جذاب‌تر، برادر شوهرش سهیل، است که نمی‌تواند حرف بزند و از طریق نوشتن با دیگران ارتباط برقرار می‌کند و خروسش را از خودش دور نمی‌کند و در بحرانی‌ترین لحظات ساز دهنی می‌زند.

بازی‌های واقعی و به دور از تصنع و تکلف رایج در این گونه کارها و نوعی راحتی در بازیها، چه در گذشته و چه در حال، در کنار کارگردانی قوی، زمستان ۶۶ را به یکی از بهترین تله تئاترهای تلویزیون تبدیل کرده است که پیش از این در اجرای صحنه ای موفقیت چشمگیری را به دست آورده بود


  • تاریخ ارسال: ۸۵/۰۲/۲۰
  • منبع: سایت آگاه فیلم
برچسب ها: آگاه فیلمایرانبازیگرتئاترتلویزیوندیالوگمحبت محبیمحمد یعقوبینمایشنویسنده
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی از این گونه بودن.........
بعدی کانون ۱۰: زیر نور ماه

پست‌های مرتبط

۱۳ دی ۱۴۰۳

چرا باید در کارگاه‌های هنری شرکت کنیم؟

آگاه فیلم
ادامه مطلب

۲۲ دی ۱۴۰۲

آشنایی با حرفه و شغل فیلم‌نامه‌نویسی

مجید
ادامه مطلب

۱۹ دی ۱۴۰۲

صدا در سینما (۱۹ دیماه ۱۳۹۵)

مجید
ادامه مطلب

۹ دی ۱۴۰۲

مکبث اثر ویلیام شکسپیر و به کارگردانی و بازیگری عباس رثایی

آگاه فیلم
ادامه مطلب

۷ آبان ۱۳۹۹

ابزارهای مدرن سینمایی

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • فیلم‌نامه‌نویسی مثل هلو ۱۳ تیر ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم «امیلی» ۱۲ تیر ۱۴۰۴
  • چگونه می‌توانیم با تلاشی واقعی، در کار موفق شویم؟ ۱۰ تیر ۱۴۰۴
  • دموی تحلیل فیلم “مین” Mine 2016 ۸ تیر ۱۴۰۴
  • سینما در قاب: سفر به دنیای فیلم و هنر ۶ تیر ۱۴۰۴
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1403
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید

بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید

بروزرسانی 20 اردیبهشت 1385

موقعیتی خطیر ترس و دلهره میان بودن و نبودن

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

[gravityform id="2" title="false" description="false" ajax="false"]
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::