جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > نقد هنری > دختری با روبان زرد یا دختر روبان زردی به گیسو داشت

دختری با روبان زرد یا دختر روبان زردی به گیسو داشت

19 مرداد 1385
ارسال شده توسط آگاه فیلم
نقد هنری
  • منصور واحدی:

“دختری با روبان زرد”
She Wore a Yellow Ribbon
یا
“دختر روبان زردی به گیسو داشت”
جان فورد

  • ارسال: ۸۵/۰۵/۱۹
  • کانون تحلیل گران سینما
  • آگاه فیلم
کانون تحلیل‌گران سینما

۱٫ سینمای وسترن جزء نخستین مخلوقات هنری ایالات متحده در نیمه‌ی نخست قرن بیستم است که تماشاگران بسیاری را جذب کرد که بارها قصه‌های مکرر آن‌را به تماشا نشستند بی‌آن‌که احساس خستگی کنند.

۲٫ اکنون باید از ژانری صحبت کرد که مدت‌هاست به پایان رسیده است، گرچه در سال‌های اخیر فیلم‌هایی در این‌مورد ساخته شده‌اند، اما آن شکوه و جلال وسترن‌های دهه‌ی چهل یا پنجاه را ندارند.

۳٫ فیلم‌هایی چون “خداحافظ تیرانداز”، “افسانه گیبل هوگ”، “کابوی نیمه‌شب” و فیلم اخیر “کوهستان بروکبک” اگر چه آثاری ژرف و یگانه‌اند نمایانگر آنند که قهرمانان داستان‌های وسترن به آخر خط رسیده‌اند و به فراموشی سپرده شده‌اند، (روزگار سپری‌شده مردم سالخورده- محمود دولت‌آبادی)

۴٫ وسترن با سینمای صامت شروع شد که به آن کاوبویی و تگزاسی می‌گفتند.

۵٫ اوج وسترن کلاسیک در دوران ناطق با فیلم “دلیجان” (۱۹۳۹) “جان فورد” شروع شد. فیلمی که در آن نماد و نشانه‌های فراوان بود که تماشاگر را وادار به تفکر می‌کرد.

۶٫ سینمای وسترن از کلیشه‌های مخصوص خود بهره می‌برد از جمله:

اسب، مردان خوب، مردان بد، کابوی، تفنگ، اسلحه، دلیجان، کلانتر، ستاره، قطار، کلیسا، دشت و بیابان و کوه ، کاکتوس، آب، آتش، سواره‌نظام، سرخ‌پوست، اعلان تحت تعقیب، بار و زنان آن، درگیری دربار، انتقام، دوئل، قمار و …

۷٫ فیلم‌سازان بسیاری فیلم‌های وسترن ساختند، از جمله “هاکز”، “آنتونی مان”، “جان استرجس” که “فورد” می‌تواند شاخص‌ترین باشد.

۸٫ هنرپیشگان بسیاری نیز در فیلم‌های وسترن نقش‌آفرینی کردند که “جان وین” و “گری کوپر” شاخص‌ترین آنانند.

۹٫ به سهولت می‌توان گفت که وسترن، سینمای به مفهوم اخص کلمه است، زیرا سینما یعنی حرکت، و حرکت جزء صفات معمولی سینمای وسترن است، در این سینما از نمای درشت بسیار کم استفاده می‌شود بیشتر از نمای باز و حرکت دوربین با تراولینگ استفاده می‌شود.

۱۰٫ انسان در منشاء وسترن یک آیین اخلاقی حماسی و حتی تراژدی می‌یابد.

۱۱٫ وقتی صحبت از لانگ‌شات است باید به سراغ “جان فورد” را گرفت، نماهای عمومی بسیار زیبا در فیلم‌هایش از جمله “پاییز قبیله شاین”، “سواره‌نظام”، “خوشه‌های خشم”، “جویندگان” و بالاخره “دره‌ی من چه سرسبز بود”.

۱۲٫ کمتر فیلم‌سازی توانسته است به درخشندگی، شاعرانه و تخصصی “فورد” فیلم بسازد و زیبایی‌های فیلم‌های “فورد” در صداقت غیرمتظاهرانه‌ی عقاید سینمایی‌اش نهفته است، هرچند گروهی او را نژادپرست، احساسی و محافظه‌کار می‌دانند.

۱۳٫ تلاش افرادی چون “جان فورد” باعث گردید تا کسی جسارت بی‌اعتبار خواندن داستان‌های غرب را نیابد، به‌روایتی “جان فورد” با فیلم‌هایش تاریخ امریکا را نوشت.

۱۴٫ فیلم‌سازانی چون “فورد”، چون مؤلفان حقیقی داستان‌های سینمای خود بودند به‌عنوان نخستین فیلم‌سازان مؤلف معرفی شده‌اند. کانون تحلیل‌گران سینما

۱۵٫ تأثیر “فورد” بر فیلم‌سازان سراسر جهان فوق‌العاده است، ازجمله “فرانک کاپرا”، “برگمان”، “اورسن ولز”.

۱۶٫ سینمای وسترن این فرصت را به “فورد” بخشید که ارزش‌ها و حقایق انسانی را در بیابان‌ها و دشت‌های دورافتاده به‌دور از پلیدی‌ها و ریاکاری‌های روزمره‌ی عصر جدید بیان کند.

۱۷٫ “فورد” غیر از فیلم‌های وسترن خویش، آثار کلاسیک جاودانی، چون “خبرچین”، “خوشه‌های خشم”،”دره من چه سرسبز بود” و “مرد آرام” خلق کرد که هریک جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی را برای او به ارمغان آورد.

۱۸٫ “دختری با روبان زرد” یکی از زیباترین وسترن‌های “جان فورد” است و جزء تریلوژی قلعه آپاچی، “دختری با روبان زرد” و “ریوگرانده” قرار دارد.

۱۹٫ “دختری با روبان زرد”، برخورد، دو نسل قدیم و جدید است، گذشتن از نظامی تثبیت شده برای جاودان سازی زندگی.

۲۰٫ در فیلم، سواره‌نظام، در بعدی وسیع نمایانگر دنیاست و کسانی که در قرارگاه ساکنند. “فورد” با تصاویر خلاقانه‌اش کنش و واکنش آن‌ها را نشان می‌دهد.

۲۱٫ در “دختری با روبان زرد”، “فورد” نسبت به “جویندگان” و “پاییز قبیله شاین” کمتر به نمادگرایی پرداخته است و فیلم مجسم‌کننده‌ی درون‌مایه‌ها و وابستگی‌های مورد علاقه‌ی فورد است.

۲۲٫ مهم‌ترین وجه بارز “دختری با روبان زرد”، فیلم‌برداری آن است، با دورنماها و مناظر باشکوه و تصاویر نفس‌گیر که در خاطره‌ها مانده است و برنده جایزه اسکار ۱۹۴۵٫

۲۳٫ در فیلم، “جان وین”، نقش فرمانده‌ی درآستانه‌ی بازنشستگی را به زیبایی ارائه می‌دهد، مردی با همه‌ی غم و اندوه از دست رفتن گذشته‌ها، مردی که دو عشق را از دست می‌دهد، خانواده و شغل.

۲۴٫ در حقیقت رنگ و حرکت دو عنصری است که به فیلم “دختری با روبان زرد” اهمیت می‌دهد و آن‌را به‌صورت نمونه هم‌چون “همشهری کین”، معرف می‌سازد.

۲۵٫ آهنگ‌های فیلم نمایانگر احساسی از انزوا و تنهایی سربازی است که عازم مرزهای رام نشده، شده است و این‌که می‌داند صلح و آرامش هرگز بر مرزها حکم‌فرما نخواهد شد.

۲۶٫ از صحنه‌های تأثیرگذار فیلم می‌توان دریافت هدیه‌ی افسر سواره‌نظام در حال بازنشستگی (جان وین) از سربازان را اشاره کرد و خواندن نوشته‌ی روی آن با عینک ذره‌بینی (مبادا فراموشمان کنی)

۲۷٫ “دختری با روبان زرد” در اکتبر سال ۱۹۴۹ برای نخستین‌بار به نمایش عمومی درآمد و توجه منتقدان سینما را به خود جلب کرد و فورد اعتراف کرد که فیلم ازجمله محبوب‌ترین آثار اوست.

۲۸٫ در پایان آن‌چه باعث تعجب است، “جان فورد” هیچ‌گاه به‌خاطر فیلم‌های وسترن فراموش نشدنی‌اش جایزه اسکار دریافت نکرد.

دختری با روبان زرد یا دختر روبان زردی به گیسو داشت
She Wore a Yellow Ribbon
برچسب ها: آگاه فیلمآنتونی مانجان فوردجان وینسینماکانون تحلیل گران سینمامنصور واحدیوسترن
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی انجیل به روایت متا / IL Vangelo Secondo Mateo / پیرپائولو پازولینی
بعدی دختری با روبان زرد / She Wore a Yellow Ribbon / جان فورد

پست‌های مرتبط

20 آذر 1403

روش نگارش طرح فیلم‌نامه داستانی

مجید
ادامه مطلب
روز سینما 21 شهریور 1387

13 دی 1402

“بیگانگان در ترن” اثر “هیچکاک” (21 شهریور 1376)

مجید
ادامه مطلب
فیلم_نامه_نویسی با ۲۱ سوال کلیدی به زبان ساده در یک جلسه

23 اسفند 1397

فیلم‌نامه‌نویسی با ۲۱ سوال کلیدی

مجید
ادامه مطلب

21 شهریور 1397

روز ملی سینما ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۵ رباط طرق

آگاه فیلم
ادامه مطلب

10 اسفند 1395

میزانسن

آگاه فیلم
ادامه مطلب

19 خرداد 1395

درخشش

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • خوانشی از جلسه نقد فیلم 20 مهر 1404
  • واکاوی فیلم سینمایی «فارست گامپ» 1997 19 مهر 1404
  • روش تدریس به شیوۀ ارسطویی 19 مهر 1404
  • واکاوی فیلم سینمایی »هفت» Se7en 18 مهر 1404
  • «تمرکز بر هدف در فیلم‌سازی» 17 مهر 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1404
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 19 مرداد 1385

دختری با روبان زرد یا دختر روبان زردی به گیسو داشت

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

نام(ضروری)
اکنون به ما اطلاع دهید که چه چیزی در ذهن شماست. سوالی از ما دارید؟ پس لطفا بپرسید.
با تیک زدن ثابت کنید ربات نیستید!
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::