برخی فیلم سازان می خواهند از دفاع مقدس استفاده ابزاری کنند
از خراسون، دانشنامه خراسان بزرگ
- مجید سیف العلمایی:
برخی فیلم سازان میخواهند از دفاع مقدس استفاده ابزاری کنند
- خبرگزاری دانشجویان ایران – مشهد
- سرویس: فرهنگی – هنری
- ۱۳۸۴/۰۷/۰۶
- ۰۹-۲۸-۲۰۰۵
- ۱۴:۵۴:۵۶
- کد خبر : ۸۴۰۷-۰۰۲۸۱
مجید سیفالعلمایی، مدیر عامل و موسس سایت مجازی سینما در گفتوگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه خراسان گفت: در یک تقسیم بندی سینمای دفاع مقدس به دو دوره، دوران جنگ و دوران پس از جنگ تقسیم میشود؛ در دوران اول مستقیم به جنگ و حوادث آن پرداخته میشد ولی در برهه دوم که اکنون هم ما در این زمان به سر میبریم، پیامدهای جنگ مورد توجه است.
وی به مسایل انسان گرایانه و مضامین معنوی جنگ در سینمای کنونی دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: هماکنون بیشتر مسایل انسان گرایانه و مضامین معنوی جنگ مطرح میشود که این روند در سینمای افرادی مثل ملاقلیپور و حاتمیکیا و درویش، تجلی یافته است که بیشتر به پیامدهای پس از جنگ پرداختند، چنانکه در فیلم “کیمیا”، درویش بیشتر تمایل دارد به مسایل پس از جنگ بپردازد تا خود جنگ.
این مدرس سینما یادآور شد: فیلمسازان دفاع مقدس هم به دو گروه تقسیم میشوند؛ فیلمسازانی که قبل از انقلاب فیلمساز بودند، رغبت چندانی به این سینما نشان ندادند اما گروه دیگری که غالبا افرادی بودند که خود را متعلق به انقلاب و نسل انقلاب میدانستند، سعی کردند آرمانهای خود را به وسیله ابزار سینما بیان کنند ولی این گروه به لحاظ فنی و بضاعت استفاده از فنون سینما چندان مسلط نبودند؛ گر چه رفته رفته این جریان شکل معکوس یافت و کسانی مثل حاتمیکیا و ملاقلیپور که اتفاقا بسیار مسلط به فنون و تاکتیک سینما هستند، وارد این عرصه شدند.
سیف العلمایی که فیلم نیمهبلند “اخلاص” با مضمون دفاع مقدس را در کارنامه خود دارد، به نقش مخاطب در ساخت فیلم اشاره کرد و گفت: مخاطب در ساخت و پرداخت فیلم نقش اساسی دارد، معمولا مخاطبان امروزی سینمای دفاع مقدس آن روزها و فضاها را به یاد میآورند بنابراین با دیدن فیلم خود، خاطرات خویش را در پارهای از صحنههای فیلم مشاهده میکنند اما سوال اینجاست که بیست سال بعد که نسل دوران جنگ نخواهد بود و حتی ممکن است خود فیلمساز نباشد، آیا فیلمهای ساخته شده امروزی با نسل بعدی میتواند ارتباط برقرار کند.
وی با طرح این پرسش که آیا آنها با دیدن این فیلمها همان احساسی را خواهند داشت که ما امروز داریم و ادراک میکنیم، اذعان داشت: برای این سوالات پاسخی نیست چون فیلم را بیننده تکمیل میکند اما احساس میشود برخی از این فیلمها تاریخ مصرف ندارند و به همه دورانها تعمیم داده میشوند و تک بعدی و تحمیلی نیستند بلکه همینها امروزه فیلمهای موفق و ماندگارند و احتمالا تاثیرات خود را خواهند داشت.
سیفالعلمایی تصریح کرد: برخی فیلمسازان میخواهند از دفاع مقدس استفاده ابزاری کنند؛ ساخت فیلم صرف اکشن برای جذب مخاطب که در لابهلای آن فیلمساز هیچ حرفی برای گفتن ندارد، آفت بزرگی است؛ این فیلمها در حد و اندازههای مسایل دفاع مقدس نیست.
طرح آن، مفاهیم متعالی و ناب و حد و اندازههای بزرگتری را میطلبد.
مدیر عامل سایت مجازی سینما در ادامه خاطر نشان کرد: ممکن است جنگ تمام شده باشد ولی پیامدهای آن تمام شدنی نیست؛ مگر کسی میتواند اتفاقات تاریخی مثل سربداران را تمام شده بیانگارد؛ فقط نوع نگاه به حادثه است که تغییر میکند
بنابراین جنگ به لحاظ این که یک رخداد بوده است تمام شده ولی پرداختن و نگاه کردن به آن هیچ گاه تمام نخواهد شد.
یادها و خاطرات آن باید بماند و میبینید که مانده است منتها فیلمسازان ما باید تلاش کنند آن خاطرات را جاودانهتر کنند.
- منبع: سایت آگاه فیلم
- تاریخ ارسال: ۸۴/۰۷/۶
بازدیدها: ۰
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.