بررسی فیلم “بودن یا نبودن” ساخته “کیانوش عیاری”
بررسی فیلم “بودن یا نبودن” ساخته “کیانوش عیاری”
مجید سیف العلمایی

«بودن یا نبودن»
کیانوش عیاری
نمایش فیلم عصر دوشنبه ۱۳۸۱/۰۷/۲۹ در سالن نمایش مجتمع
تحلیل فیلم عصر دوشنبه ۱۳۸۱/۰۸/۰۶ در کلاس
شخصیت پردازی:
دختر، خانواده اش (مادر، پدر و برادر) دوست برادر (محمّدرضا).
دکتر.
شخصیت شوهر عمه، عمه، پسر (متحول میشود) و دختر (آزاده).
داماد، عروس، خانواده ی داماد (برادر، پدر، مادر، و…).
معصومه، خانواده اش (پدر، مادر و عمو).
کادر پزشکی (رئیس بیمارستان، جاسوس، پرستارها،
افراد دیگر (آدمهای محله، گروه گزارشگر،
استفاده از نابازیگر:
استفاده از لهجه
صحنه:
بیمارستان، بیرون بیمارستان، محله ی اصلی، امامزاده، کلیسا، خانه ها (خانه ی داماد، خانه ی عمه، خانه ی دختر)
سود جُستن دراماتیک از آکسیون صحنه. (پله ها، موش ها، رفوی قالی، پرده ی بهداری، رنگ و مدل اتومبیل ها، موبایل، دوربین و…)
طراحی صحنه و لباس:
صحنه ها شلوغ، در طبیعی جلوه دادن و به مستندگونگی اثر کمک شایانی نموده است.
آغاز و پایان:
آغاز و پایان و ارتباط نمایشی با هم
با مصاحبه (در مقابل دوربین، دوربین به عنوانِ ناظر، ) آغاز و در مقابل دوربین پایان می یابد.
آغاز، پایان داستانی بوده و پایان؛ آغاز داستانی دیگر.

صدا:
استفاده از اصوات تأثیرگذار مثل؛ صدای پرندگان. زنگ موبایل.
تدوین:
به استثنای چند مورد ریتم و ضربآهنگ تدوین مناسب و در خدمت فیلم است.
فیلم برداری:
حرکت های دوربین در خدمت داستان (شخصیت ها و ماجراها) قرار دارد.
برادر داماد با آن همه های و هو راننده نمیداند.
۱۳۸۱/۰۷/۲۹
درباره majid.sayf
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از majid.sayfپستهای مرتبط
27 خرداد 1405
25 خرداد 1405
21 خرداد 1405
20 خرداد 1405
19 خرداد 1405
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.