جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > نقد هنری > تقابل مدرن و پست مدرن

تقابل مدرن و پست مدرن

17 مرداد 1386
ارسال شده توسط آگاه فیلم
نقد هنری

گوست داگ
ghost dog

تقابل مدرن و پست مدرن

  • دانوش یزدان پناه

  • تاریخ ارسال: ۱۷ مرداد ۱۳۸۶
  • کانون تحلیل گران سینما
  • منبع: سایت آگاه فیلم

89241337491431585093.gif

فیلم “گوست داگ” و سینمای “جیم جارموش” دو موضوع قابل بحث هستند. فیلم “گوست داگ” که جای بحث بسیاری دارد.

در ابتدای بحثم یک نکته مشترک را که در همه‌ی فیلم‌های “جیم جارموش” وجود دارد بگویم. در فیلم‌های او ما از بازی‌های سینمایی و جلوه‌های ویژه و بازی دوربین چیز زیادی نمی‌بینیم طوری‌که یک فیلم اکشن را به‌طور ایستا خیلی جالب درآورده است. فرم و محتوا با هم خوب جور شده‌اند.

اما نکته‌ای که در مورد فیلم “گوست داگ” جالب است؛ این‌که این فیلم در هر کشوری به نمایش در آمد هیچ‌گاه عنوانش ترجمه نشد مثلا هیج‌جا نگفتند “روح سگی” یا مانند آن. حالا در مورد شیوه‌ی سامورایی. سامورایی‌ها فرهنگ بسیار بسیار غنی‌ای داشتند و آن چیزی که ما از آن‌ها می‌دانیم فقط از طریق فیلم‌هایی بوده که دیدیم و سامورایی‌ها بیشتر همراه با یک فضای خشونت‌بار در ذهنمان جای گرفته‌اند. در فیلم، آن کتابی هم که دختر داد یک سری آموزش‌هایی است که نشات گرفته از “دائو” و هنرهای رزمی است که این هنرهای رزمی همه منشور اخلاقی دارند. این هنرهای رزمی در کشور ما یا کشورهای دیگر گرته‌برداری شده و تبدیل به یک ورزش رزمی بدون منشور می‌شود. و معتقد بودند که منشورش را نگوییم چون ممکن است با اساس نظام ما منافات داشته باشد. در صورتی‌که هر ورزش رزمی که از آسیای دور وارد فرهنگ ما شده است یک سری اخلاقیات هم دنبال خودش دارد – در این مورد خاص، در طول فیلم دیدیم که در آن کتاب خیلی از آن موارد اخلاقی را یادآور شده بود که می‌توانست بعضی جاها مذهبی باشد و ما را به “اوستا” ارجاع دهد- گاهی اوقات اخلاقی هم نبود بلکه به نوعی فلسفه درونی بود که راجع به این هم می‌شود زیاد بحث کرد.

یک نکته‌ی دیگر راجع به “گوست داگ” این‌که این فیلم در زمانی ساخته شد که هجوم “پست‌مدرنیسم” در اروپا و امریکا بود و خودتان می‌دانید که “پست‌مدرن” یک فلاش‌بکی به سنت می‌زند. “مدرنیسم” آمد و گفت سنت به درد نمی‌خورد و همه‌چیز آن‌را باید دور ریخت و در واقع همه‌چیز سنت را به‌هم ریخت. اما “پست‌مدرن” آمد گفت که نه یک چیزهایی در سنت وجود دارد که ما آن‌را نفهمیدیم یا بد فهمیدیم، همان بحثی که اجسام و نباتات را قائل به روح می‌داند و می‌شود با آنان ارتباط برقرار کرد. در این فیلم هم شاخصه‌هایی را برای ما خیلی برجسته می‌کرد در نقطه‌ی مقابل کسانی که سنتی بودند – مثل همان فردی که روی پشت بام خانه‌اش کشتی می‌ساخت، یا آن بستنی فروش و یا خود “گوست داگ” که زندگی خیلی ساده‌ای داشت- افراد مدرن را گذاشته بود – همان گانگسترهای پیری که ما در جای جای فیلم می‌دیدیم. افرادی شبیه گانگسترهای دهه‌ی ۳۰ و ۴۰ و یا ۷۰ با تیپ‌های خاص. و دیدیم که همه‌ی آن گانگسترها دچار مشکل‌اند. همه بد هیکل، دست و پا چلفتی و خنگ که به انیمیشن علاقمندند- یک جورایی به مدرنیسم حمله کرده بود. در مورد عقایدی که آن گانگسترها در فیلم داشتند خیلی جالب اشاره کرده بود. یکی از آن‌ها یک ماشین مدل امریکایی داشت که خیلی بزرگ بود و در پارکینگ جا نمی‌شد. می‌خواست بگوید این مدرنیته که آن‌ها درگیرش هستند روزی تبدیل به سنت می‌شود.

“پست‌مدرن” هم که می‌آید به آینده نگاه می‌کند از گذشته هیچ‌چیز را حذف نمی‌کند و حتی تیپ‌های این “پست‌مدرن”‌ها هم یک تیپ آمیخته با تیپ امروزی بود و به‌عنوان مثال “گوست داگ” نیامده بود تیپ سامورایی برای خودش درست کند. و نشان دهنده‌ی این بود که آن‌ها در اصل ماهیت را برای خودشان حفظ می‌کنند تا این‌که بخواهند اسیر آن فضایی که مرهون تکنولوژی آن روز هست بشوند و این تقابلی که “جیم جارموش” بین “مدرن” و “پست‌مدرن” گذاشته بود خیلی جالب بود. این فاصله‌گذاری بین دو نگرش را “جارموش” خیلی زیبا به تصویر کشیده بود.

گوست داگ ghost dog

برچسب ها: ghost dogآگاه فیلمجیم جارموشدانوش یزدان پناهکانون تحلیل گران سینماگوست داگ
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی علی باقرلی
بعدی کانون ۶۴ : هم‌چون در یک آینه

پست‌های مرتبط

20 آذر 1403

روش نگارش طرح فیلم‌نامه داستانی

مجید
ادامه مطلب
روز سینما 21 شهریور 1387

13 دی 1402

“بیگانگان در ترن” اثر “هیچکاک” (21 شهریور 1376)

مجید
ادامه مطلب
فیلم_نامه_نویسی با ۲۱ سوال کلیدی به زبان ساده در یک جلسه

23 اسفند 1397

فیلم‌نامه‌نویسی با ۲۱ سوال کلیدی

مجید
ادامه مطلب

21 شهریور 1397

روز ملی سینما ۲۱ شهریور ماه ۱۳۹۵ رباط طرق

آگاه فیلم
ادامه مطلب

10 اسفند 1395

میزانسن

آگاه فیلم
ادامه مطلب

19 خرداد 1395

درخشش

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • واکاوی فیلم سینمایی «فارست گامپ» 1997 21 مهر 1404
  • خوانشی از جلسه نقد فیلم 20 مهر 1404
  • روش تدریس به شیوۀ ارسطویی 19 مهر 1404
  • واکاوی فیلم سینمایی »هفت» Se7en 18 مهر 1404
  • «تمرکز بر هدف در فیلم‌سازی» 17 مهر 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1404
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 17 مرداد 1386

تقابل مدرن و پست مدرن

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

نام(ضروری)
اکنون به ما اطلاع دهید که چه چیزی در ذهن شماست. سوالی از ما دارید؟ پس لطفا بپرسید.
با تیک زدن ثابت کنید ربات نیستید!
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::