جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • آموزش راهبردی
    • فن تدریس
    • تک‌درس‌ها
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
«مجید سیف‌العلمایی» هستم، «مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی» از «سیف‌دات‌آی‌آر». ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • آموزش راهبردی
    • فن تدریس
    • تک‌درس‌ها
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > گفت‌وشنود - مصاحبه > نگذارید جشنواره به رویداد تشریفاتی تبدیل شود

نگذارید جشنواره به رویداد تشریفاتی تبدیل شود

8 تیر 1384
ارسال شده توسط آگاه فیلم
گفت‌وشنود - مصاحبه
جواد اردکانی
جواد اردکانی
  • جواد اردکانی :

نگذارید جشنواره به رویداد تشریفاتی تبدیل شود

  • آقای اردکانی! به عنوان فیلم‌نامه‌نویس، نظرتان درباره‌ی وضعیت و روند فیلم‌نامه‌نویسی در حوزه‌ی دین چیست؟

متأسفانه در حوزه‌ی فیلم‌های تخصصی که فیلم‌های دینی را هم شامل می‌شود، تحقیقات لازم در زمینه‌ی مضمون و داستان‌پردازی انجام نداده‌ایم و این معضل از آن جهت است که به لحاظ بنیه‌ی تحقیقاتی و عمق مطالب در این‌نوع فیلم‌ها، مراکز تحقیقاتی ما ارتباط تعریف شده‌ای با حوزه‌ی تولیدات هنری ندارد از سوی دیگر هنر فیلم‌نامه‌نویسی در کشور جدی نیست و مورد اهمیت قرار نمی‌گیرد و دستگاه‌های مربوطه برنامه‌ریزی مدونی برای رشد جریان آن انجام نمی‌دهند و به همین دلیل است که سینمای دینی در زمینه‌ی فیلم‌نامه، ضعف شدیدی دارد.

  • به‌نظر شما در عر صه‌ی فیلم‌سازی تا چه حد موضوع امام رضا (ع) و بارگاه مطهرش مورد توجه قرار گرفته است،

به‌نظر من وجود بارگاه مطهر حضرت رضا (ع) در کشورمان عظمتی است که گاهی آن هم به‌ندرت از این نعمت الهی استفاده شده است. شاخص‌تری اثری که در ایران در این زمینه ساخته شده، سریال ولایت عشق است که این اثر هم باوجود زحمات گروه سازنده‌اش به‌دلیل فیلم‌نامه‌ی ضعیف و عدم پشتوانه‌ی کافی تحقیقاتی، کاری در شأن و منزلت امام رضا (ع) نبود و هیچ‌گاه هم نتوانست معرفت و شناخت مخاطب خود را نسبت به این امام، بالاتر ببرد؛ بلکه بیشتر به زندگی سیاسی مأمون تأکید کرد.

  • شما فقط اشاره کردید که فیلم‌نامه‌ی این سریال ضعیف است، اما از نکات و مصادیق ضعف آن هیچ حرفی نزدید.

وقتی فیلمی درباره‌ی ‌امام هشتم (ع ) ساخته می‌شود، این انتظار می‌رود که فیلم‌نامه‌نویس تحقیقات کامل و جامعی درباره‌ی امام (ع) داشته باشد، نویسنده‌ی این‌گونه اثر باید اندیشه و سخنش با زبان جذاب هنر همراه باشد، اما در ولایت عشق، شناخت و معرفت در ساختار محتوایی فیلم‌نامه مشاهده نمی‌شود و گمان می‌رود که آن فیلم‌نامه با فضای سریال تعریف نشده است.

  • شما به‌عنوان فیلم ساز تا چه حد در آثار خود به این مضامین توجه داشتید؟

متأسفانه تا به امروز نتوانستم در این‌زمینه کار زیادی انجام دهم، مسئولان و مدیران هنری باید زمینه‌هایی را فراهم کنند تا بتوان آثار دینی فراوانی با محوریت امام رضا (ع) داشته باشیم.

  • در فیلم غریبه، صحنه‌ هایی از حرم امام رضا (ع) تصویربرداری شد، درحالی که شما اشاره‌ای به محدودیت‌های تصویربرداری در حرم مطهر داشتید؟

بله، درست است، اما در فیلم غریبه ما به‌نحوی به موضوع امام رضا (ع) پرداختیم و آن‌هم به‌خاطر علاقه‌ی شخصی‌ام بود. در طی این‌کار مشکلاتی برایمان پیش آمد که حتی مجبور به ترک مشهد شدیم، درحالی که نیاز مبرم به صحنه‌هایی از حضور بازیگرانمان در حرم داشتیم و به اجبار تصاویر این صحنه‌ها را در دانشگاه تهران گرفتیم و این موضوع، یعنی عمق فاجعه.

  • برگزاری جشنواره‌ی عکس، فیلم‌نامه و فیلم امام رضا (ع) چگونه می‌تواند بر تقویت جنبه‌ی مذهبی فیلم‌نامه و حتی ساخت فیلم کمک کند؟

زمانی به جشنواره‌هایی هم‌چون این جشنواره نگاه مثبتی خواهد شد که مسئولان آن نگذارند به یک رویداد تشریفاتی کشیده شود؛ چرا که ماهیت خود را از دست خواهد داد. پس باید با برنامه‌ریزی منسجم آثار هنری را به سمت جنبه‌های مذهبی به‌خصوص با محوریت امام رضا (ع) کشاند، اما در مجموع برگزاری این جشنواره را تحولی مثبت در عرصه‌ی هنری – دینی می‌دانم.

  • آقای اردکانی! چگونه با ساخت یک فیلم مذهبی می‌توان هم جنبه‌های تاریخی آن‌را رعایت کرد و هم اثری جذاب ساخت؟

مضامین بسیاری در تاریخ وجود دارد که دارای جذابیت هستند، اما باید یک اثر دینی با تصویرسازی مناسبی شکل گیرد تا در تمام مقاطع زمانی بتواند نیازها و سلایق مخاطب را جذب کند.

  • با توجه به این‌که آثارتان در جشنواره‌های متعددی مانند جشنواره عکس و فیلم امام رضا (ع) در گذشته برگزیده شده است، به‌نظر شما معیارهای یک فیلم مذهبی موفق و قوی چیست؟

انتخاب یک فیلم برتر به‌نوعی به رقابت فیلم‌ها بستگی دارد، اما یک اثر سینمایی به‌لحاظ ساخت و ساز اگر استانداردهای لازم را داشته باشد، می‌تواند تأثیرگذار و جریان‌ساز باشد.


  • منبع: سایت آگاه فیلم
  • تاریخ ارسال: ۸۴/۰۴/۸
  • سید جواد اشکذری
برچسب ها: آگاه فیلمخراساندانشنامه خراسان بزرگسید جواد اشکذریسینمافیلممصاحبهنگذارید جشنواره به رویداد تشریفاتی تبدیل شود
درباره آگاه فیلم

شبکه آمورش مجازی سینما

نوشته‌های بیشتر از آگاه فیلم
قبلی کیومرث پوراحمد
بعدی جشنواره عکس امام رضا (ع) باید جریان فکری ایجاد کند

پست‌های مرتبط

درسگفتارهای خودمانی

12 آبان 1404

مجید سیف العلمایی: هوش مصنوعی تهدیدی برای فیلم سازان نیست!

آگاه فیلم
ادامه مطلب

20 آبان 1403

سایه سار ادب

مجید
ادامه مطلب

6 اردیبهشت 1396

سید فیلد

آگاه فیلم
ادامه مطلب

23 آبان 1394

تئاتر مشهد بی صابری هرگز!

آگاه فیلم
ادامه مطلب

23 بهمن 1393

محمدرضا لطفی: خداشناسی با لنز «ماکرو»!

آگاه فیلم
ادامه مطلب

21 دی 1393

گفت و شنودی با جواد اسحاقیان درباره تازه ترین اثرش “راهی به هزار توی رمان نو”

آگاه فیلم
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • درس‌گفتارهای سینمایی: «سکوت» Silence 24 آبان 1404
  • واکاوی فیلم «لورنس عربستان» 23 آبان 1404
  • کاری را شروع کنیم که … 22 آبان 1404
  • واکاوی فیلم «خط باریک سرخ» 21 آبان 1404
  • چگونه بازیگر موفق در سینما شوم؟ 20 آبان 1404
دسته‌ها
تک‌درس‌ها

تک‌درس‌ها

تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1404
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 8 تیر 1384

نگذارید جشنواره به رویداد تشریفاتی تبدیل شود

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

نام(ضروری)
اکنون به ما اطلاع دهید که چه چیزی در ذهن شماست. سوالی از ما دارید؟ پس لطفا بپرسید.
با تیک زدن ثابت کنید ربات نیستید!
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::