جستجو برای:
سبد خرید 0
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
  • 05135420705
  • sayfdotir@gmail.com
  • محصولات آموزشی
  • تماس با ما
  • پرداخت / تسویه حساب
SAYF.IR
  • خانه
  • آموزش روی خط
    • فیلم‌سازی
    • فیلم‌نامه‌نویسی
    • نویسندگی
    • عکاسی
  • آموزش آنلاین
    • فن تدریس
    • آموزش راهبردی
    • عضویت الماسی
  • آموزش رایگان
    • هنر انتخاب
    • کتاب‌های ما
    • عکاسی و فیلم‌سازی با موبایل
    • سینمای جوان، از دیروز تا فردا
  • بلاگ
    • دمو
    • الماسی
    • تی وی توس
    • شرح احوال
    • مقاله – یادداشت
    • کانون تحلیل‌گران سینما
  • خوبه بدونید
    • درباره ما
    • تماس با ما
    • مدیر مسئول
    • مجید سیف‌العلمایی
    • مدرسان
    • قوانین و مقررات
    • سیاست حریم خصوصی
ورود / عضویت
آخرین اطلاعیه ها
لطفا برای نمایش اطلاعیه ها وارد شوید
0

وبلاگ

SAYF.IR > بلاگ > مقاله - یادداشت > سینما – چشم Kino – Eye

سینما – چشم Kino – Eye

1 مهر 1404
ارسال شده توسط مجید
مقاله - یادداشت
بطن در گفت‌وشنود
انتشار 1 مهر 1404
بروزرسانی 17 مهر 1404

سینما آموختنی است!

سینما – چشم Kino – Eye

این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!

درسگفتار سینمایی «سینما-چشم» (Kino-Eye) مانیفستِ «ژیگا ورتوف» (Dziga Vertov)، به روایتِ مجید سیف‌الْعُلَمایی “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” و مدیر “شبکه آموزش مجازی سینما” (آگاهْ فیلم) که فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه تعلیم سینما، فیلم‌نامه‌نویسی، فیلم‌سازی و تولید محتوای آموزشی و هنری دارد.

این نقل‌قول پرشور و زیبا،
به‌وضوح به مانیفست
سینما-چشم (Kino-Eye)
اثر ژیگا ورتوف (Dziga Vertov)،
کارگردان و نظریه‌پرداز پیشگام سینمای شوروی در دهه‌های 1920 و 1930 تعلق دارد.

ورتوف با این بیانیه، هسته اصلی جنبش سینمایی خود را تعریف می‌کند. در ادامه، ایده‌های اصلی این متن را تحلیل می‌کنیم:

مفاهیم کلیدی در نقل‌قول شما:

1. سینما-چشم (Kino-Eye): این مفهوم محوری ورتوف است. او معتقد بود دوربین (“چشم مکانیکی”) نه تنها برتر از چشم انسان است، بلکه واقعیت را بسیار عمیق‌تر و حقیقی‌تر می‌بیند. چشم انسان تحت تأثیر عادات، احساسات و محدودیت‌های فیزیکی قرار می‌گیرد، اما دوربین می‌تواند جهان را عینی‌تر ثبت کند و جزئیات و ارتباطاتی را آشکار سازد که از دید انسان پنهان می‌مانند.

2. افشای بی‌نظمی‌های بصری جهان: ورتوف بر این باور بود که دنیای اطراف ما مملو از الگوها، تضادها و “بی‌نظمی‌های” بصری است که تنها از طریق تدوین (مونتاژ) و تکنیک‌های سینمایی می‌توان آنها را سازمان داد و معنادار کرد. هدف سینما-چشم، کشف این “شعر” پنهان در واقعیت بود.

3. رهایی از چهارچوب فضا و زمان: ورتوف به قدرت دوربین در شکستن محدودیت‌های فیزیکی اعتقاد داشت. با تکنیک‌هایی مانند کندنمایی، تندنمایی، حرکت آهسته، بزرگ‌نمایی، تدوین و تغییر زاویه دید، دوربین می‌تواند زمان را فشرده یا کش دهد، مکان‌های دور را کنار هم قرار دهد و دیدگاهی کاملاً جدید خلق کند که برای چشم انسان غیرممکن است.

4. خلق تصور جدیدی از جهان: این شاید بلندپروازانه‌ترین هدف ورتوف باشد. او سینما را صرفاً یک وسیله سرگرمی یا بازنمایی واقعیت نمی‌دانست، بلکه آن را ابزاری برای دگرگونی ادراک انسان می‌پنداشت. سینما-چشم باید به بیننده کمک کند تا جهان را با نگاهی نو، علمی و انقلابی ببیند و درک کند.

5. ستایش ماشین، صنعت و مدرنیته (شعر ماشین‌ها): همانند بسیاری از هنرمندان آوانگارد آن دوره، ورتوف شیفته انرژی، سرعت و زیبایی‌شناسی جهان صنعتی و ماشینی بود. او در حرکت ماشین‌ها، چرخ‌دنده‌ها و جنبش‌های شهری نوعی “شعر” مدرن می‌دید که سینما بهترین رسانه برای نمایش آن بود. فیلم مشهور او، “مردی با دوربین فیلم‌برداری” (1929)، نمونه کامل و درخشان این ایده‌هاست.

جمع‌بندی:

ژیگا ورتوف با بیانیه “سینما-چشم” خود، بنیان‌های سینمای مستند و تجربی را دگرگون کرد. او خواهان سینمایی بود که کاملاً از تئاتر، ادبیات و بازیگری جدا باشد و تنها بر قدرت ذاتی تصویر متحرک و تدوین تکیه کند. تأثیر او بر جنبش‌های سینمایی بعدی مانند “سینما حقیقت” (Cinéma Vérité) و فیلم‌سازان مستندسرای سراسر جهان غیرقابل انکار است.

این نقل‌قول، بیانیه‌ای شاعرانه و انقلابی از ایمان به قدرت سینما برای تغییر نگاه بشر به جهان است.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

بطن در گفت‌وشنود

Cinéma Vérité, Kino-Eye, آموزش آنلاین سینما, ادیت, تئاتر, تدوین, تدوین فیلم, تصویر متحرک, چشم, خلاقیت, درک, ژیگا ورتوف, سینما, سینما - چشم, سینمای مستند, شاعرانه, شکاف, فضا, فهیم, فیلم, متخصصان, مجید سیف العلمایی, مدیران, مستند, مکان, موقعیت, مونتاژ, هدف

محصولات و دوره‌های آموزشی آنلاین:
آرشیو لایوهای آموزشی

آرشیو لایوهای آموزشی

روی خط (آنلاین)
بدون امتیاز 0 رای
مجید سیف‌العلمایی
حدود 10 ساعت
8,900,000 تومان
آیین نوشتن

ترم آموزش آنلاین «آیین نوشتن» (آیین نویسندگی)

روی خط (آنلاین)
بدون امتیاز 0 رای
مجید سیف‌العلمایی
حدود 200 دقیقه
6,900,000 تومان
کارگردانی فیلم

کارگردانی فیلم (رهبری یا مدیریت)

روی خط (آنلاین)
بدون امتیاز 0 رای
فعلا حدود 175 دقیقه
4,900,000 تومان
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
برچسب ها: Cinéma VéritéKino-Eyeآموزش آنلاین سینماادیتتئاترتدوینتدوین فیلمتصویر متحرکچشمخلاقیتدرکژیگا ورتوفسینماسینما - چشمسینمای مستندشاعرانهشکاففضافهیمفیلممتخصصانمجید سیف العلماییمدیرانمستندمکانموقعیتمونتاژهدف
درباره مجید

"مجید سیف‌العلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلم‌نامه‌نویسی و فیلم‌سازی” از “سیف‌دات‌آی‌آر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلم‌نامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.

نوشته‌های بیشتر از مجید
قبلی رمزگشایی از «آرتیست» Artist
بعدی زبان مخفی دوربین

پست‌های مرتبط

مربی و مشاور موثر شو

19 مهر 1404

روش تدریس به شیوۀ ارسطویی

مجید
ادامه مطلب
مدرسه فیلم‌سازی

17 مهر 1404

«تمرکز بر هدف در فیلم‌سازی»

مجید
ادامه مطلب
وابستگی سینما به پنج عامل

11 مهر 1404

اقدام و تحول در زندگی

مجید
ادامه مطلب
حرکت دوربین

9 مهر 1404

انگیزه حرکت دوربین

مجید
ادامه مطلب
فیلم سفارشی بساز

8 مهر 1404

«روش تدریس به شیوۀ سقراط»

مجید
ادامه مطلب
فعالان هنری، بهترست بدانید!

7 مهر 1404

فصول در سینما

مجید
ادامه مطلب

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

جستجو برای:
آخرین نوشته‌ها
  • روش تدریس به شیوۀ ارسطویی 19 مهر 1404
  • واکاوی فیلم سینمایی »هفت» Se7en 18 مهر 1404
  • «تمرکز بر هدف در فیلم‌سازی» 17 مهر 1404
  • واکاوی فیلم سینمایی »جرمیا جانسون» 16 مهر 1404
  • خرد راهبری خود و دیگران 15 مهر 1404
دسته‌ها
تمرین کن!

logo-samandehi

توجه:

برای استفاده از محتوای آموزشی، لازم است با هویت واقعی ثبت نام انجام دهید. این برنامه‌های آموزشی فقط برای استفاده شخصی شماست. هر گونه انتشار محتوای این برنامه، پیگرد قانونی دارد.

تمامی حقوق معنوی و مادی "سیف دات آی آر" ("مربی و مشاور فیلم‌سازی") متعلق به "مجید سیف العلمایی" بوده که طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌نماید. ©1404
ورود
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
آیا هنوز عضو نیستید؟ اکنون عضو شوید
بازنشانی رمز عبور
استفاده از موبایل
استفاده از آدرس ایمیل
عضویت
قبلا عضو شدید؟ اکنون وارد شوید
بروزرسانی 17 مهر 1404

سینما – چشم Kino – Eye

در کنارتان هستیم.

با ما تماس بگیرید.

سوالی دارید؟

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

پشتیبانی آنلاین

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما هستند.

هنر اگر چه نان نمی‌شود، اما شراب زندگی است.

بطن در گفت‌وشنود

اطلاعات تماس

با یک کلیک در کنارتان هستیم.
آدرس مرکز

ایران، خراسان رضوی، مشهد

تلفن تماس

تلفن تماس

ارسال پیامک

ارسال پیامک

پست الکترونیکی

پست الکترونیکی

نام(ضروری)
اکنون به ما اطلاع دهید که چه چیزی در ذهن شماست. سوالی از ما دارید؟ پس لطفا بپرسید.
با تیک زدن ثابت کنید ربات نیستید!
::: درخواست خود را به‌صورت کامل برای ما ارسال نمایید تا آن را بررسی کنیم :::