سینما – چشم Kino – Eye
1 مهر 1404
ارسال شده توسط مجید

انتشار 1 مهر 1404
بروزرسانی 17 مهر 1404
سینما آموختنی است!
سینما – چشم Kino – Eye
این برنامه برای افراد مصمم و با اراده طراحی شده است!
درسگفتار سینمایی «سینما-چشم» (Kino-Eye) مانیفستِ «ژیگا ورتوف» (Dziga Vertov)، به روایتِ مجید سیفالْعُلَمایی “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” و مدیر “شبکه آموزش مجازی سینما” (آگاهْ فیلم) که فعالیتهای گستردهای در زمینه تعلیم سینما، فیلمنامهنویسی، فیلمسازی و تولید محتوای آموزشی و هنری دارد.
این نقلقول پرشور و زیبا،
بهوضوح به مانیفست
سینما-چشم (Kino-Eye)
اثر ژیگا ورتوف (Dziga Vertov)،
کارگردان و نظریهپرداز پیشگام سینمای شوروی در دهههای 1920 و 1930 تعلق دارد.
ورتوف با این بیانیه، هسته اصلی جنبش سینمایی خود را تعریف میکند. در ادامه، ایدههای اصلی این متن را تحلیل میکنیم:
مفاهیم کلیدی در نقلقول شما:
1. سینما-چشم (Kino-Eye): این مفهوم محوری ورتوف است. او معتقد بود دوربین (“چشم مکانیکی”) نه تنها برتر از چشم انسان است، بلکه واقعیت را بسیار عمیقتر و حقیقیتر میبیند. چشم انسان تحت تأثیر عادات، احساسات و محدودیتهای فیزیکی قرار میگیرد، اما دوربین میتواند جهان را عینیتر ثبت کند و جزئیات و ارتباطاتی را آشکار سازد که از دید انسان پنهان میمانند.
2. افشای بینظمیهای بصری جهان: ورتوف بر این باور بود که دنیای اطراف ما مملو از الگوها، تضادها و “بینظمیهای” بصری است که تنها از طریق تدوین (مونتاژ) و تکنیکهای سینمایی میتوان آنها را سازمان داد و معنادار کرد. هدف سینما-چشم، کشف این “شعر” پنهان در واقعیت بود.
3. رهایی از چهارچوب فضا و زمان: ورتوف به قدرت دوربین در شکستن محدودیتهای فیزیکی اعتقاد داشت. با تکنیکهایی مانند کندنمایی، تندنمایی، حرکت آهسته، بزرگنمایی، تدوین و تغییر زاویه دید، دوربین میتواند زمان را فشرده یا کش دهد، مکانهای دور را کنار هم قرار دهد و دیدگاهی کاملاً جدید خلق کند که برای چشم انسان غیرممکن است.
4. خلق تصور جدیدی از جهان: این شاید بلندپروازانهترین هدف ورتوف باشد. او سینما را صرفاً یک وسیله سرگرمی یا بازنمایی واقعیت نمیدانست، بلکه آن را ابزاری برای دگرگونی ادراک انسان میپنداشت. سینما-چشم باید به بیننده کمک کند تا جهان را با نگاهی نو، علمی و انقلابی ببیند و درک کند.
5. ستایش ماشین، صنعت و مدرنیته (شعر ماشینها): همانند بسیاری از هنرمندان آوانگارد آن دوره، ورتوف شیفته انرژی، سرعت و زیباییشناسی جهان صنعتی و ماشینی بود. او در حرکت ماشینها، چرخدندهها و جنبشهای شهری نوعی “شعر” مدرن میدید که سینما بهترین رسانه برای نمایش آن بود. فیلم مشهور او، “مردی با دوربین فیلمبرداری” (1929)، نمونه کامل و درخشان این ایدههاست.
جمعبندی:
ژیگا ورتوف با بیانیه “سینما-چشم” خود، بنیانهای سینمای مستند و تجربی را دگرگون کرد. او خواهان سینمایی بود که کاملاً از تئاتر، ادبیات و بازیگری جدا باشد و تنها بر قدرت ذاتی تصویر متحرک و تدوین تکیه کند. تأثیر او بر جنبشهای سینمایی بعدی مانند “سینما حقیقت” (Cinéma Vérité) و فیلمسازان مستندسرای سراسر جهان غیرقابل انکار است.
این نقلقول، بیانیهای شاعرانه و انقلابی از ایمان به قدرت سینما برای تغییر نگاه بشر به جهان است.
هنر اگر چه نان نمیشود، اما شراب زندگی است.

Cinéma Vérité, Kino-Eye, آموزش آنلاین سینما, ادیت, تئاتر, تدوین, تدوین فیلم, تصویر متحرک, چشم, خلاقیت, درک, ژیگا ورتوف, سینما, سینما - چشم, سینمای مستند, شاعرانه, شکاف, فضا, فهیم, فیلم, متخصصان, مجید سیف العلمایی, مدیران, مستند, مکان, موقعیت, مونتاژ, هدف
فعلا 120 دقیقه (قابل افزایش)
4,900,000 تومان
حدود 200 دقیقه
4,900,000 تومان
درباره مجید
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجیدپستهای مرتبط

19 مهر 1404

17 مهر 1404

11 مهر 1404

9 مهر 1404

8 مهر 1404

7 مهر 1404
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.