بررسی فیلم “بودن یا نبودن” ساخته “کیانوش عیاری”
بررسی فیلم “بودن یا نبودن” ساخته “کیانوش عیاری”
مجید سیف العلمایی
«بودن یا نبودن»
کیانوش عیاری
نمایش فیلم عصر دوشنبه ۱۳۸۱/۰۷/۲۹ در سالن نمایش مجتمع
تحلیل فیلم عصر دوشنبه ۱۳۸۱/۰۸/۰۶ در کلاس
شخصیت پردازی:
دختر، خانواده اش (مادر، پدر و برادر) دوست برادر (محمّدرضا).
دکتر.
شخصیت شوهر عمه، عمه، پسر (متحول میشود) و دختر (آزاده).
داماد، عروس، خانواده ی داماد (برادر، پدر، مادر، و…).
معصومه، خانواده اش (پدر، مادر و عمو).
کادر پزشکی (رئیس بیمارستان، جاسوس، پرستارها،
افراد دیگر (آدمهای محله، گروه گزارشگر،
استفاده از نابازیگر:
استفاده از لهجه
صحنه:
بیمارستان، بیرون بیمارستان، محله ی اصلی، امامزاده، کلیسا، خانه ها (خانه ی داماد، خانه ی عمه، خانه ی دختر)
سود جُستن دراماتیک از آکسیون صحنه. (پله ها، موش ها، رفوی قالی، پرده ی بهداری، رنگ و مدل اتومبیل ها، موبایل، دوربین و…)
طراحی صحنه و لباس:
صحنه ها شلوغ، در طبیعی جلوه دادن و به مستندگونگی اثر کمک شایانی نموده است.
آغاز و پایان:
آغاز و پایان و ارتباط نمایشی با هم
با مصاحبه (در مقابل دوربین، دوربین به عنوانِ ناظر، ) آغاز و در مقابل دوربین پایان می یابد.
آغاز، پایان داستانی بوده و پایان؛ آغاز داستانی دیگر.
صدا:
استفاده از اصوات تأثیرگذار مثل؛ صدای پرندگان. زنگ موبایل.
تدوین:
به استثنای چند مورد ریتم و ضربآهنگ تدوین مناسب و در خدمت فیلم است.
فیلم برداری:
حرکت های دوربین در خدمت داستان (شخصیت ها و ماجراها) قرار دارد.
برادر داماد با آن همه های و هو راننده نمیداند.
۱۳۸۱/۰۷/۲۹
بازدیدها: ۰
درباره مجید سیفالعلمایی
"مجید سیفالعلمایی" هستم، “مربی و مشاور فیلمنامهنویسی و فیلمسازی” از “سیفداتآیآر”. ماموریتم کمک به مشتاقان و فعالان سینمایی است تا بتوانند بهتر فیلمنامه بنویسند و اصولی فیلم بسازند، به روش کاملاً کاربردی و نتیجه محور.
نوشتههای بیشتر از مجید سیفالعلمایی
دیدگاهتان را بنویسید
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.